Mistä tulee sukunimi Vilen ?

Kysytty

Mistä tulee sukunimi Vilen ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vilenin suvusta (suvuista) ei näytä tehdyn laajaa selvitystä, ainakaan Suomen sukututkimusseura ei sellaista tunne. Nimen alkuperästä voi esittää arvailuja, joidenkin ruotsalaisten lähteiden mukaan se liittyy skandinaaviseen mytologiaan. Vilen oli Thorin poika. Mistään ei käy selville, pitäisikö tuo nimi ääntää /viilen/ vai /vileen/.

Ruotsinkieliset nimet suomalaisilla suvuilla voivat olla eri aikoina syntyneitä. 1600-luvulta papit ja virkamiehet ottivat käyttöön latinalaisilta kalskahtavia nimiä, joiden tausta saattoi olla suomea tai ruotsia, ja myöhemmin näitä nimiä voitiin kääntää takaisin. Voisi ajatella että Vilen on jossain vaiheessa ollut Vilenius, sekin nimenmuoto on edelleen käytössä. Toisaalta nimi on saatettu ottaa käyttöön aivan muulla perusteella, aikaisemmin nimiä ei ollut suojattu niin että muut, sukuun kuulumattomat, eivät olisi voineet sitä saada. Pitää tässä vielä erikseen muistuttaa, että sukunimi ei välttämättä kerro sukulaisuudesta.

Kun nyt kysymys kirjastonhoitajapalstalle heitettiin, pitää kertoa tarina Tampereelta. Siellä asui useitakin Vilenejä, tehtaat olivat vetäneet väkeä monelta suunnalta. Teollisuuskaupunki oli myös kovin punainen, ja kaupunginkirjastossakin oli lähes joka toimipisteessä Leninin teokset hyllyssä. Asiakkaissa herätti hilpeyttä, kun kirjarivin selässä luki: Vilenin kootut (V.I. Lenin Kootut).

Nimitutkimuksesta on olemassa useitakin kirjoja, tässä pari uudempaa:
- Suomalaista sukunimikäytäntöä / Närhi, Eeva Maria.
- Se tavallinen Virtanen / Paikkala, Sirkka.
Suomen sukututkimusseuran sivut:
- http://www.genealogia.fi/sss/index.htm