Onko sinulla tietoa ahvenanmaalaisesta ruokakulttuurista?

Kysytty

Onko sinulla tietoa ahvenanmaalaisesta ruokakulttuurista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ahvenanmaan ruokakulttuurista voit saada tietoa monista kirjoista, jotka käsittelevät suomalaisia perinneruokia. Tässä muutamia esimerkkejä kirjoista:
Finlandssvenska matboken (Finlands svenska Marthaförbund, Schildt 1991) teoksessa käsitellään laajemmin suomenruotsalaista ruokaperinnettä mutta Ahvenanmaata myös erikseen.
Saaristolaisherkkuja ennen ja nyt - Rosita Frimanin reseptikirja (Myrsjö invest 2002)
Kotomaamme ruoka-aitta - Suomen, Karjalan ja Petsamon pitäjäruoat (Jaakko Komonen, Patakolmonen ky 1988) Ahvenanmaan osuudessa on reseptejä paikkakunnittain ruotsiksi
Skärgådssmak - matuppöevelser från Skärgårdssmak (Lahti, Studio Avec Audiovisual 2002, teksti suomeksi, ruotsiksi, englanniksi) Skärgårdssmak-hankkeen ruokakirja, joka ei sisällä kovin perinteisiä saaristolaisruokia

Kirjoissa ei valitettavasti käsitellä kovinkaan paljon ahvenanmaalaista ruokakulttuuria, vaan ne keskittyvät resepteihin. Mainitsemasi internetsivusto vastaa paremmin ruokakulttuuria koskeviin kysymyksiin. Lisäksi kannattaa tutustua Finnfoodin sivuihin www.finfood.fi mistä löytyy "menu ahvenanmaalaisittain" keittokirjan kohdasta "menut". Suomalaisesta ja ahvenanmaalaisesta ruokakulttuurista löytyy tietoa myös kohdasta "Oppimateriaalit" (valitse kohta "Ylli", sitten "Ruoka- ja tapakulttuuri" ja sitten "Ruokakulttuuri").

Näistäkin lehtiartikkeista voisi olla sinulle hyötyä:
Kotilieden tämän vuoden numerossa 10 s.34-46 on artikkeli "Makumatka Ahvenanmaalla"
Samoin tämän vuoden Maku-lehdessä nro. 3, s.70-73 on artikkeli "Åland ohoi"

Jos olet kiinnostunut saamaan vielä lisätietoa aiheesta, voit kääntyä lähimmän kirjastosi puoleen ja tiedustella sieltä mahdollisuutta kaukolainata aineistoa esimerkiksi yliopistokirjastoista. Kaukolainaus on maksullista.