Onko sanoilla taikuri, maagi ja maagikko merkitys- tai käyttöeroa?

Kysytty

Onko sanoilla taikuri, maagi ja maagikko merkitys- tai käyttöeroa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maagi ja maagikko liittyvät magiaan, jonka esim. Wikipedia määrittelee seuraavasti:
Taikuus (magia, noituus) tarkoittaa ihmisen pyrkimystä vaikuttaa maailmaan hallitsemalla yliluonnollista. Yliluonnollisen hallintaan pyritään esimerkiksi rituaalisten tekojen ja toimitusten eli taikojen, erityisten taikaesineiden, ja rituaalisen kielenkäytön eli loitsujen avulla. Joskus taikuuden harjoittamiseen tarvitaan myös erityinen paikka.
Lue lisää http://fi.wikipedia.org/wiki/Valkoinen_magia

Maagin määritelmä Wikipediassa:
Maagi (kreikan sanasta μάγος ja muinaispersian sanasta maguš) tarkoittaa nykykielessä magiikkaa eli yliluonnollisia taikavoimia hallitsevaa ihmistä – noitaa, taikuria, tietäjää tai šamaania.
Lue lisää http://fi.wikipedia.org/wiki/Maagi

Maagi on Nykysuomen sanakirjan mukaan taikuri, ennustaja (vars. muinaisten itämaisten kansojen keskuudessa) ja maagikko on magian harjoittaja. En osaa sanoa ovatko nämä sanat käytöltään aivan identtisiä. Iiro Seppänen mainitsee kirjassaan Magian maailma entisaikojen maagikot eli jonkinlaiset taikurit, mutta heidän toimiinsa uskottiin liittyvän yliluonnollisia kykyjä.
Teos Kulttuurien kiehtova historia - myytit ja suuret arvoitukset kirjoittaa maagien tehtävästä magian näkemysten levittäjänä.

Taikuuden pieni opaskirja kertoo, että "Taikuri-sanalla tarkoitettiin vielä 1800-luvun Suomessa henkilöä joka osasi tehdä yliluonnollisia asioita, vaikuttaa sääolosuhteisiin sekä muuttaa ihmisten ja eläinten hyvinvointia joko poistamalla tai langettamalla sairauksia". Saman kirjan mukaan tänään "taikurilla tarkoitetaan henkilöä joka tekee taikatemppuja viihdyttääkseen ja hämmästyttääkseen yleisöä".

Kirjallisuuslähteitä:
Iiro Seppänen, Magian maailma, 1996
Taikuuden pieni opaskirja (käsikirjoitus: Martti Siren), 2007
Kulttuurien kiehtova historia - myytit ja suuret arvoitukset, 2003

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämänpäivän käytännön elämässä en usko että on eroa mitä sanaa käyttää. Mielenkiintoisempi kysymys minusta on, että mitä taikuus on? Eräs maagi jonka esityksen näin, kommentoi asiaa varsin hyvin:
http://www.taikuribenelf.fi/mitaontaikuus.html