Onko / oliko mitään perää siinä vanhassa sanonassa. Jos sää vaihtuu niin se vaihtuu 3 tunnin välein. siis 06, 09, 12, 15, 18, 21, 24. Toinen mihin…

Kysytty

Onko / oliko mitään perää siinä vanhassa sanonassa.
Jos sää vaihtuu niin se vaihtuu 3 tunnin välein. siis 06, 09, 12, 15, 18, 21, 24.
Toinen mihin haluaisin vahvistuksen. Aikoinaan kun radiossa soitettiin väliaika merkkiä niin syy sanottiin olevan. Että se on siksi että jos radioaalto jäisi vähäksi aikaa käyttämättä joku arabi maa varastaisi sen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Säätilan vaihtumiseen kolmen tunnin välein ei löytynyt mitään vahvistusta. Säätila muuttuu mm. ilmanpaineen, tuulten ja pilvien vaikutuksesta, eivätkä ne muuta tasaisesti.

Toinenkaan väite ei taida pitää paikkaansa. Radiotoimintaa voidaan kyllä häiritä, ja näin mm. sotien aikana monesti tehdäänkin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Radioh%C3%A4irint%C3%A4

Yleisradion sivuilla kerrotaan, että "väliaikamerkin tehtävänä oli yhtäältä täyttää ohjelmataukoja, toisaalta antaa lähetystekninen merkki esim. siirryttäessä yleisohjelmasta maakuntalähetyksiin."

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=13&a=5765