Onko olemassa jokin minimikriteeri julkaisun sivumäärälle, jonka alle jääminen estää julkaisen pääsyn kirjastojen lainausjärjestelmään? Jos esim. julkaisee…

Kysytty

Onko olemassa jokin minimikriteeri julkaisun sivumäärälle, jonka alle jääminen estää julkaisen pääsyn kirjastojen lainausjärjestelmään?
Jos esim. julkaisee ISBN-painotuotteena (vihkona) yhden ainoan (käännös)tarinan, jonka sivumääräksi jää vaikkapa vain 12, estääkö jokin kriteeri tällaisen painotuotteen lainastoaineistoksi hyväksymisen?

Vastaus

Vastattu

Niteen sivumäärä ei ole kriteeri kirjaston kokoelmaan pääsemiselle, vaan hyvinkin ohuita niteitä meiltä löytyy.

Kirjastot hankkivat aineistonsa pääosin välityspalveluiden kautta. Tällaisia ovat esimerkiksi Kirjavälitys, Booky.fi ja Suomen Kirjastopalvelu. Omakustanteita voi tarjota kirjaston omaan hankintapalveluun tai niistä voi tehdä hankintaehdotuksen. Hankintaehdotuslomakkeita löytyy kirjastojen sivuilta.