Onko Nicolai (Nikolai) Boman huonekalutehtaan tekemistä tuotteista olemassa jotakin kuva-aineistoa esim. sängyistä. Minulla on todella hienot entisöidyt…

Kysytty

Onko Nicolai (Nikolai) Boman huonekalutehtaan tekemistä tuotteista olemassa jotakin kuva-aineistoa esim. sängyistä. Minulla on todella hienot entisöidyt parisängyt joita epäilen tehtaan valmistamaksi, mutta kukaan ei tiedä näistä paljoakaan. Kuvakin kyllä löytyy tarvittaessa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun kaupunginkirjaston kokoelmista löytyy näköispainos 1900-luvun alussa ilmestyneestä tuoteluettelosta N. Bomans ångsnickeri (luokassa 76.1). Luettelossa on kuvia Bomanin huonekalutehtaan huonekaluista, ei kuitenkaan sängyistä. Kuvat antavat kuitenkin hyvän kuvan tehtaan huonekalujen tyylistä yleensä, joten siitä voi olla apua, kun jäljität sänkyjesi alkuperää.

Maija Mäkikallin artikkeli Huonekaluja pieniin koteihin (Glorian antiikki 2002, kevät, s. 34-38) saattaa myös sisältää kuvia Bomanin huonekalutehtaan tuotannosta.