Otsikko
Onko Mitro suomalainen nimi, vai olisiko oikeammin karjalainen nimi?

Kysytty

Onko Mitro suomalainen nimi, vai olisiko oikeammin karjalainen nimi?

Vastaus

Vastattu

Mitro-nimen alkuperä on ortodoksisessa kirkkokalenterissa esiintyvässä kreikkalaisessa nimessä Metrofanes. Se on yksi Suomen ortodoksisen kalenterin esittämistä paikallisista nimimuunnoksista Metrofanes-nimelle, jonka alkuosa viittaa sanaan 'äiti' ja loppuosa verbiin 'näyttää, ilmestyä'. Nimi ja usko : ortodoksinen ristimänimiopas antaa sille merkityksen 'äitinsä lapsi'.

Vuonna 1945 vahvistetun etunimilain mukaan etunimiksi ei saanut enää hyväksyä kielenvastaisia nimiä. Koska ortodoksisen kirkkokalenterin pyhien ihmisten nimet olivat suurimmaksi osaksi lain tarkoittamassa mielessä kielenvastaisia, tuli välttämättömäksi sovittaa ortodoksiset ristimänimet vallitseviin oloihimme. Näin "kielenvastainen" Metrofanes kääntyi paremmin suomen kieleen istuvaan muotoon Mitro.

Pyhä Mitrofanes (Metrofanes) toimi Konstantinopolin eli silloisen Byzantionin piispana vuosina 306–314.

Lähteet:
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön
Nimi ja usko : ortodoksinen ristimänimiopas
https://www.ortodoksi.net/index.php/Metrofanes_Konstantinopolin_piispa