Otsikko
Onko mitään apua siitä että juo vettä sen jälkeen kun on pureskellut ruoan?

Kysytty

Onko mitään apua siitä että juo vettä sen jälkeen kun on pureskellut ruoan?

Vastaus

Vastattu

Suomen Hammaslääkäriliiton nettisivuilla on yleistietoa suunterveydestä. Siellä kerrotaan, että happamien tuotteiden hampaille aiheuttamia haittoja voi lieventää huuhtomalla suun vedellä tai maidolla, pureskelemalla juustoa (neutraloi happamuutta), nauttimalla happamat tuotteet aterioiden yhteydessä sekä syömällä marjat, vihannekset ja hedelmät kokonaisina.

Lähteet:

Suomen Hammaslääkäriliitto https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos kysymys liittyy ruuansulatukseen, niin ruoka viipyy kyllä mahalaukussa sen verran aikaa että heti syönnin jälkeen juotu nestemäärä ehtii sekoittua ruokaan ja auttaa ruuan etenemistä.

Jos kysymys liittyy suolan laimentamisen, niin siinä asiassa pätee sama kuin suolaisen ruuan laimentamiseen ennen syöntiä, eli munuaiset joutuvat joka tapauksessa käsittelemään sen suolan joka suuhun on pantu, eikä laimennus sitä määrää miksikään muuta.