Otsikko
Ksylitol-tuotteita käytetään hampaiden puhdistukseen vakiintuneesti, mutta ilmeisesti niiden tieteellinen pohja ja hyödyt ovat nykytiedon mukaan jokseenkin…

Kysytty

Ksylitol-tuotteita käytetään hampaiden puhdistukseen vakiintuneesti, mutta ilmeisesti niiden tieteellinen pohja ja hyödyt ovat nykytiedon mukaan jokseenkin kyseenalaisia.

Mitä nykyaikainen hammaslääketiede sanoo ns. markettihammastahnoista ja suun hoidosta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hammaslääkärilehdessä julkaistiin vuonna 2015 kirjoitus ksylitolista:

Kysyin tutulta hammaslääkäriltä ksylitolista ja hampaiden hoidosta. Hänen mukaansa ksylitolia ei käytetä hammastahnoissa, suuvesissä, purukumeissa ja makeisissa hampaita puhdistavana elementtinä, vaan ksylitoli estää hampaiden reikiintymistä ehkäisemällä reikiä aiheuttavien bakteerien (esimerkiksi mutans streptokokki) kasvua.

Ksylitolia suun bakteerit eivät pysty hajottamaan ja käyttämään ravintonaan toisin kuin muita sokereita (esim.sakkaroosi, fruktoosi). Ksylitoli suojaa hampaita,mutta ei korvaa hampaiden harjausta fluorihammastahnalla vähintään kaksi kertaa päivässä. Ksylitoli on viileän makuinen, vähäkalorinen makeutusaine. Sitä on hyvä käyttää päivittäin vähintäin 5 grammaa. Tehokkain tapa on joko purukumi tai imeskeltävät tabletit. Näin se lisää myös syljen eritystä.

Marketeissa on laajat valikoimat erilaisia hammastahnoja. Tärkein ominaisuus on, että tahna sisältää fluoria. Lapsille on ikäkautensa mukaisesti vähemmän fluoria sisältäviä tahnoja. Muuten tahnan voi valita makumieltymystensä mukaan. Joillekin esimerkiksi piparminttu voi aiheuttaa limakalvojen kirvelyä. Ienongelmiin, vihloville hampaille ja värjäytyneille hampaille on erityistahnoja. Näiden käytöstä kannatta neuvotella hammaslääkärin tai suuhygienistin kanssa. Tärkeintä on huolellinen mekaaninen puhdistus fluorihammastahnalla.