Voitko selittää, että mikä juttu tämä on. Olen etsinyt purukumia joka olisi sataprosenttisesti xylitolipurukumia. Ostin Jenkki-purukumia jossa luki että 100 %…

Kysytty

hei,
voitko selittää, että mikä juttu tämä on. Olen etsinyt purukumia joka olisi sataprosenttisesti xylitolipurukumia. Ostin Jenkki-purukumia jossa luki että 100 % xylitolia. Kotona luin aiesosat, josta selvisi, että xylitol-pitoisuus purkassa onkin vain 68% kokonaispainosta. Ei siis 100% kuten paketin etupuolella luvattiin... Uudestaan kaupassa käydessäni tutustuin eri purukumeihin tarkemmin ja näin on ilmoitettu useissa muissakin eri valmistajien purukumeissa. Missään en nähnyt mainitaa että kokonaispainosta olisi 100 % xylitolia. Mitä tämä tarkoittaa? Mitä on täysxylitolipurukumi? Onko sellasita? Mitä se 100% purkan etupuolella sitten tarkoittaa kun aineosaluettelossa lukee että 68% kokonaispainosta on xylitolia? Onko 100% xylitolipurukumia oikeasti olemassa vai onko se huijausta? Vai tuleeko 100% xylitolia siitä, että se on ainoa makeutusaine jota purukumissa on käytetty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Cloetta -yhtiön ylläpitämällä sivustolla http://www.ksylitolikauppa.fi/xylitol kerrotaan näin :

"Täysksylitolia ei ole aineena olemassa... Jos tuotteen makeuttamiseen on käytetty ainoastaan ksylitolia, sitä voidaan kutsua täysksylitolituotteeksi. Täysksylitolipurukumityynyssä tai pastillissa ei kuitenkaan ole automaattisesti enemmän ksylitolia kuin ns. sekoitepurukumissa, ja myös tuotteen painolla on merkitystä. Esim. yhdessä Jenkki Juicy Cube -kuutiossa on enemmän ksylitolia kuin monessa täysksylitolipurukumissa.

Tuotteen ainesosaluettelossa ksylitolipitoisuus on kerrottu prosentteina tuotteen painosta. Siksi ainesosaluettelossa ei voi koskaan lukea ”ksylitolia 100 %”, tuotehan olisi silloin vain pala ksylitolia. Purukumin valmistamisessa täytyy käyttää muitakin ainesosia kuten purukuminperusmassaa ja aromeja. Jenkki Professional on siis makeutettu 100 %:sti ksylitolilla, mutta ksylitolia on n. 65-70 % painosta. Jenkki-purukumien päämakeuttaja on aina ksylitoli ja sitä on yli puolet kaikista makeutusaineista."