Onko missään arvioitu kuinka monta maatilaa suomalaiset ovat menettäneet kun maa-alueita on lahjoitettu aatelisille esimerkiksi 1600-luvulla?

Kysytty

Onko missään arvioitu kuinka monta maatilaa suomalaiset ovat menettäneet kun maa-alueita on lahjoitettu aatelisille esimerkiksi 1600-luvulla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämän verkkoartikkelin perusteella professori Eino Jutikkala on ainakin jostakin kulmasta lähestynyt aihetta tutkimuksissaan. https://journal.fi/ennenjanyt/article/view/108714/63711

Sen lähdeluettelosta voisi nostaa ainakin seuraavat:

Jutikkala, Eino. Aatelisvalta ja lahjoitusmaat. Teoksessa Jutikkala, Eino, Mäkelä-Alitalo, Anneli & Rasila, Viljo (toim.) Suomen maatalouden historia. Osa 1. Perinteisen maatalouden aika esihistoriasta 1870-luvulle. Suomalaisen kirjallisuuden seuran toimituksia 914:1. Suomen kirjallisuuden seura, Helsinki 2003, 269-291.

Jutikkala, Eino. Talonpoika, aatelismies, kruunu. Maapolitiikkaa ja maanomistusoloja Pohjoismaissa 1550-1750. Tietolipas 92. Suomalaisen kirjallisuuden seura, Helsinki 1983.

Suominen, Petteri. Suomalaisen historiantutkimuksen käsitykset feodalismista ja talonpoikien vapaudesta Ruotsin valtakunnassa 1600-luvulla. Pro Gradu -tutkielma. Julkaisematon, Helsingin yliopisto 2010.

Nurmiainen, Jouko & Piippo, Mikko. Suomalainen historiankirjoitus ja feodalismi. Teoksessa Hietaniemi, Tapani, Karasjärvi, Tero, Kokkonen, Ossi, Lehtonen, Tuomas M.S., Malkki, Janne, Nurmiainen, Jouko, Piippo, Mikko & Sadeniemi, Matti. Feodalismi. Uuden ajan käsite, keskiajan ilmiö, maailmanhistorian kategoria. Sivilisaatiohistoria-sarja. Vastapaino, Tampere, 1997, 309-328.

Karonen, Petri. Pohjoinen suurvalta. Ruotsi ja Suomi 15211809. Neljäs uudistettu painos. Ensimmäinen painos 1999. Suomalaisen kirjallisuuden seura, Helsinki 2014.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lahjoitusmaa

https://fi.wikipedia.org/wiki/Reduktio_(historia)