Onko minun mahdollista päästä jostakin esim. yliopistonkirjastosta lukemaan ScienceDirect alustalta tieteellisten julkaisujen artikkeleita? Aihealueeni on…

Kysytty

Hei,
onko minun mahdollista päästä jostakin esim. yliopistonkirjastosta lukemaan ScienceDirect alustalta tieteellisten julkaisujen artikkeleita? Aihealueeni on kalan proteiinihydrolysaattiin liittyvää. Eli lähinnä bioteknologiaa, biokemiaa, elintarvikekemiaa, rehuteollisuutta, jne...
Muistelen, että yliopistossa opiskellessani tämä toki oli mahdollista, mutta onko vielä?

Vastaus

Vastattu

Esimerkiksi Helsingin yliopiston kirjastokioskeissa pystyy lukemaan e-aineistoja ilman yliopiston käyttäjätunnuksia: https://blogs.helsinki.fi/librarynews/2018/06/29/kirjastokioskit-uudistuvat-testaa-uutta-paakirjastossa-kesatauon-jalkeen-myos-meilahdessa-ja-viikissa/.

ScienceDirect on Elsevier-kustantamon sähköisten aineistojen palvelu. Elsevier on kaupallista toimintaa harjoittava taho, joten vain osa ScienceDirectin kokoelmista on open access -julkaisuja. Niitä pääset selaamaan täältä: https://www.sciencedirect.com/browse/journals-and-books?accessType=openAccess.