Otsikko
Tänään kirjoitettiin Hesarissa avoimista tieteellisistä Open Acces-artikkelitietokannoista. Mistä ihmeestä saisin maksutta käsiini D.W. Winnicottin artikkelin…

Kysytty

Tänään kirjoitettiin Hesarissa avoimista tieteellisistä Open Acces-artikkelitietokannoista. Mistä ihmeestä saisin maksutta käsiini D.W. Winnicottin artikkelin The Capacity to be Alone. Int J. Psycho-Anal., 39 (1958): 416-420?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näyttäisi valitettavasti siltä, ettei kyseistä artikkelia ole saatavissa maksutta sähköisessä muodossa. Sen sijaan julkaisua ”International journal of psycho-analysis” on Kansalliskirjastossa vuodesta 1920 lähtien, myös numeroa 39 vuodelta 1958, jota sinä kaipaat. Tosin lainattavissa ovat vain ennen vuotta 1956 ilmestyneet kirjat, mutta sen jälkeen ilmestyneitä voi lukea lukusalissa. Artikkelista voi ehkä ottaa myös valokopion, mikä on kyllä maksullista mutta ei varmaan hirvittävän kallista, kun artikkelikin on suhteellisen lyhyt. Perinteisissä kirjoissa on vielä puolensa.

Avoin saatavuus koskee usein vain uudempia artikkeleita. Vanhojen artikkelien ongelmana lienevät usein tekijänoikeudet, sillä ellei julkaisija ole hankkinut aikoinaan laajoja oikeuksia, uusi julkaiseminen sähköisessä muodossa edellyttäisi yleensä luvan hankkimista kirjoittajalta tai tämän perikunnalta. Se on sen verran mittava ruljanssi, ettei siihen ole monillakaan julkaisuilla varaa, ja vanhojen artikkelien digitoiminen ei sekään ole ilmaista. Vanhat artikkelit eivät useinkaan ole niin suosittuja, että joku taho olisi valmis rahoittamaan julkaisua.