Onko minulla kuluttajana oikeus saada tietää ostamani tuotteen alkuperä, eli mistä myyjä on sen ostanut? Myyjällä on toimitusvaikeuksia ja olen pettynyt heidän…

Kysytty

Onko minulla kuluttajana oikeus saada tietää ostamani tuotteen alkuperä, eli mistä myyjä on sen ostanut? Myyjällä on toimitusvaikeuksia ja olen pettynyt heidän asiakaspalveluunsa, minkä vuoksi haluaisin selvittää, voinko tilata tuotteen jatkossa suoraan heidän tavarantoimittajaltaan. Kyse ei ole elintarvikkeesta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin sivuilla kerrotaan, että kuluttajaturvallisuuslain ja tietojenantoasetuksen mukaan kulutustavarasta on aina käytävä ilmi sen kauppatavan mukainen nimi sekä valmistajan, valmistuttajan tai maahantuojan nimi.

http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kuluttajaturvallisuus/Tietojen-antamin…

Koko ohje kulutustavaroista ja kuluttapalveluista annettavista tiedoista löytyy Tukesin sivuilta:

http://www.tukes.fi/fi/Palvelut/Tukes-ohjeet/Kuluttajaturvallisuus/Tuke…

Ohjeessa kerrotaan vielä, että

"Tietojenantoasetuksessa ei edellytetä tietoa toiminnanharjoittajan asemasta jakeluketjussa eli siitä, onko kyseessä valmistaja, valmistuttaja vai maahantuoja. Kuluttajan tiedonsaannin kannalta ja tietojen selkeysvaatimuksen perusteella on suositeltavaa, että toiminnanharjoittajan asema ilmoitetaan."