Onko mahdollista saada tietaa Vanhasta Viipurista 1920-30 luvun vaihteessa eraan liikkeen/vaatetus tehtaan nimi ja kaupungin osa? Kysessa on tehdas/kangas…

Kysytty

Onko mahdollista saada tietaa Vanhasta Viipurista 1920-30 luvun vaihteessa eraan liikkeen/vaatetus tehtaan nimi ja kaupungin osa? Kysessa on tehdas/kangas yritys silla jossa eras 21 vuotias Viipurilainen nainen oli tyossa. Han oli tyossa isossa salissa ja mm ylitoina valmisti 15 tyton kanssa viikossa 30 edustajalla "mallit" kiireella edustajien lahtiessa muualle Suomeen. Kyseessa oli kaiketi sesongin vaihtumisesta johtuvat tarvittavat uudet tekstiilien valikoimat kangas malleineen. Henkilo teki tyota kasvotusten poydan edessa toisen tyontekijan kanssa, ja salissa oli ainakin 60 tyon tekijaa. Yritys oli siis suuri like.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Näiden tietojen perusteella on vaikea tunnistaa kysyttyä yritystä.

Vastaajan ulottuvilla on joitakin 1920- ja 1930-luvun yrityshakemistoja, joista ainakin seuraavia mahdollisuuksia.

FINNISH DIRECTORY OF MANUFACTURES, MERCHANTS AND SHIPPERS 1932 / julk. Suomen vientiyhdistys, 1931

trikootavaroita: Ester Honkanen, Juho Linnamo (Karjalankatu 23), G. That
tehdasmaisesti valmistettuja pukuja: Karjalan puku (Brahenkatu 24), Puku-Keskus (Kannaksenkatu 29), J. A. Rissanen/Merchant (liike Pohjolankatu 3)
paitoja, kauluksia, alusvaatteita: A. Himanen (Brahenkatu 17),
korsetteja: Hilma Rouvinen
turkikset ja päähineet: Kotimaan lakkitehdas (Tienhaara, myymälä Pohjolankatu 1), Juho Linnamo (Karjalankatu 23), Suomen lakkitehdas (Koivistonkatu 1)
olkaimia ja sukkanauhoja: Juho Linnamo

1920-luvulla ilmestynyt viisiosainen SUOMEN TEOLLISUUS JA KAUPPA mainitsee lisäksi yrityksen
Veljekset Wahlgrén (koneellinen pukutehdas) , joka toimi Viipurissa vuoteen 1926 mutta muutti sen jälkeen Viipurin maalaiskunnan Tienhaaraan. Yrityksen myöhemmistä vaiheista en löydä tietoja.

VIIPURIN PUHELINLUETTELO 1939 lisää seuraavat

Viipurin puku (Suokatu 9)
Oy Eloranta ja pojat (Kannaksenkatu 13)
Overalls- ja pukuvalmistamo (Linnankatu 34)

VIIPURIN HISTORIA 5 –teoksen mukaan vuonna 1925 suurimpien alan yritysten työntekijämäärät:

John Lindgrenin (=Juho Linnamon) alusvaatetehdas 97
John Lindgrenin (=Juho Linnamon) trikootehdas 72 työntekijää + 7 muuta , yht. 79
Kotimaan lakkitehdas 59 + 6, yht. 65
Veljekset Wahlgrén 53 + 3, yht. 56

vuonna 1938:
Karjalan puku 212 + 8, yht. 220
Puku-Keskus 215 + 2, yht. 217
Suomen lakkitehdas 176 + 9, yht. 185
Viipurin puku 85 + 4, yht. 89
Viipurin lakki- ja käsinetehdas (Kannaksenkatu 6) 80 + 4, yht. 84
Kudosteollisuus Välisalo ja k:ni (Kannaksenkatu 14) 77 + 2, yht. 79

Osoitteet ovat vuoden 1939 puhelinluettelosta.

3 ääntä

Kommentit

Suomen Lakkitehdas Oy:n lakkineulomo Viipurissa, Koivistonkatu 1:ssä, 1920-luvulla. Tehdaskuva Museoviraston kuvakokoelmissa.
Viipurin Uusi Lakkitehdas H. Eckert ainakin vuonna vuonna 1939.