Löytyykö kirjastosta kirjoja, jotka käsittelevät yrityksen sijaintipäätöksen tekemistä? Eli mitkä seikat tekevät sijainnista hyvän firman kannalta. Plussa…

Kysytty

Löytyykö kirjastosta kirjoja, jotka käsittelevät yrityksen sijaintipäätöksen tekemistä? Eli mitkä seikat tekevät sijainnista hyvän firman kannalta. Plussa-hausta ei ollut minulle mitään hyötyä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleinen kirjasto ei välttämättä ole paras paikka tämän tyyppisen tiedon etsimiseen. Asiasanoilla YRITYKSET ja SIJAINTI löytyi vain kolme viitettä, mm. Vuorinen Juha: Regions in Competition - srategies for industrial FDI in the Helsinki region (1996).

Yhdistämällä yritykset sanaan TOIMINTAYMPÄRISTÖ tulos on parempi, mutta liekö relevantti? Teet laajempaa tutkimusta joten aineistoa kannattaa hakea korkeakoulukirjastoista. Sijainti ja yritykset hakusanoilla saa Helka-tietokannasta (Helsingin Yliopiston aineistotietokanta) 12 viitettä ja Lindasta (Korkeakoulujen yhteinen tk) 39 viitettä.

Itse pystyt parhaiten arvioimaan, onko sinulle hyötyä esim. Minna Mykkäsen opinnäytetyöstä Yritysten optimaalisista sijainneista spatiaalisen kilpailun malleissa (1995) tai Hannu Niittykankaan Yrityspalveluyritysten sijaintiratkaisut (1996).

Ei tule myöskään unohtaa artikkelitietokantoja. Artikkeleistahan saa usein tietoa uusimmasta tutkimuksesta. Kysy mitä artikkelitietokantoja on oman opiskelualasi kirjastossa, yleisistä kirjastoista löytyvät keskeiset kotimaiset (Arto, Aleksi) ja myös ulkomaisia kokotekstitietokantoja (esim. Ebsco).