Yhdessä drinkkireseptissä puhutaan tislatusta valkoviinietikasta. Saako sellaista kaupoista tai voiko mahdollisesti tehdä itse helposti?

Kysytty

Yhdessä drinkkireseptissä puhutaan tislatusta valkoviinietikasta. Saako sellaista kaupoista tai voiko mahdollisesti tehdä itse helposti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viinietikassa raaka-aineena on puna-, valko- tai omenaviini, jonka alkoholi muuttuu etikka-happobakteerikäymisessä etikaksi. Tislauksella tarkoitetaan menetelmää, jossa nestettä keitetään ja siitä syntynyt höyry tiivistetään jäähdyttimisessä uudelleen nesteeksi. Tislaus perustuu nesteiden kiehumispisteiden eroihin. Jos tislausjakeet halutaan puhtaina erilleen ja jos käytetään yksinkertaista tislauslaitteistoa se vaatii tarkkuutta ja kärsivällisyyttä ja täytyy toistaa monta kertaa. Teollisuudessa etikan tislaus tapahtuu kuumentamalla se höyryksi ja kondensoimalla se takaisin nesteeksi. Laboratoriossa tislaukseen käytetään yleensä tislauskolonnia, jossa aineet höyrystyvät ja tiivistyvät useita kertoja, jolloin kolonnassa tapahtuu itse asiassa useita peräkkäisiä tislauksia. Suurin osa kauppojen etikoista ovat joko maltaista tislaamalla valmistettuja etikoita tai synteettisiä, tervasta poltettuja väkiviinaetikoita.