Onko mahdollista saada apua kirjastonhoitajalta erilaisten hakujen tekoon? Onko kirjastossa mahdollisuus käyttää erilaisia tietokantoja tähän tarkoitukseen? …

Kysytty

Hei,

Onko mahdollista saada apua kirjastonhoitajalta erilaisten hakujen tekoon? Onko kirjastossa mahdollisuus käyttää erilaisia tietokantoja tähän tarkoitukseen?

Minun pitäisi löytää mahdollisemman paljon materiaalia liittyen asukastalotoimintaan niin Suomesta kuin muualtakin maailmasta. Hakusanoina ajattelin mm. asukastalo, kohtaamispaikka, matalan kynnyksen kohtaamispaikka.

Nyt tuntuu, että perinteinen haku HelMetistä ei tuota riittävästi tuloksia.

Kiitos jo etukäteen avusta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä, kirjastonhoitajalta voi pyytää apua tiedonhakuun joko paikan päällä kirjastossa tai tämän kysy kirjastonhoitajalta -palvelun kautta. Kirjaston tietokannat löytyvät www.helmet.fi etusivun alapalkista. Tässä linkki tietokantoihin: http://www.helmet.fi/fi-FI/Digihelmet/Tietokannat. Osa tietokannoista ei ole käytössä kotitietokoneilla. Ne avautuvat vain kirjaston koneilla.

Olit valinnut hakusanoja, joilla todennäköisesti löytyy jotakin tietoa Googlen avulla, mutta ne eivät ole pääkaupunkiseudun kirjastojen asiasanoja, joten helmet-haku ei tuota tulosta. Helmettiin sopivia hakusanoja löytää esimerkiksi sillä tavoin, että katsoo jonkin aihepiiriin sopivan kirjan asiasanat. Esim. helmetistä löytyy kirjat Malin Liisa, Saavola Kaarina: Helsingin asukastalot ja yhteiskerhotilat - talokohtaiset kuvaukset tai Rehtilä Inkeri: Inhimillinen toiminta asukkaiden tiloissa. Avaa kirjan tiedot helmetistä ja näet, mitä asiasanoja sieltä löytyy. Niillä sanoilla voi tehdä lisää hakuja helmetissä.

Vaikuttaa siltä, että mitenkään hirveästi ei tästä aihepiiristä löydy kirjoja yleisistä kirjoista. Kannattaa kääntyä yliopiston kirjaston puoleen. Googlata voi myös englanninkielisillä hakusanoilla community houses tai neighbourhood houses. Myös kaupunkien virkamiehiltä voi pyytää neuvontaa, esim. Espoossa http://www.espoo.fi/fi-FI/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/Maahanmuuttajapal….