Onko mahdollista, että ihminen lukee 1050-sivuisen kirjan yhdessä päivässä? Olen lukenut internetistä, että joku väittää lukeneensa 1050-sivuisen Harry Potter …

Kysytty

Onko mahdollista, että ihminen lukee 1050-sivuisen kirjan yhdessä päivässä? Olen lukenut internetistä, että joku väittää lukeneensa 1050-sivuisen Harry Potter -kirjan yhdessä päivässä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Asiaa voisi lähestyä laskemalla lukunopeutta. Jos lukunopeus on yksi sivu minuutissa – mikä on ainakin itselleni melko rauhallinen lukutahti –, tunnissa ehtisi lukea 60 sivua. Silloin 1050-sivuisen kirjan lukemiseen menisi 17,5 tuntia. Vuorokauden tuntimäärä siis riittäisi, vaikka lukuaikaan pitäisikin lisätä pakollisia taukoja. Unelle ei silloin toki jäisi paljon aikaa.

Lukemiseen kuluvaan aikaan vaikuttavat monet tekijät kuten tekstin määrä sivulla, kirjan sivun koko, tekstin koko, fonttityyppi ja tekstin hankaluuden taso. Harry Potter -kirjat eivät liene vaativimmasta päästä, joten hyvä lukija voi varmasti selvitä yhdestä sivusta minuuttia nopeammin. Lisäksi jos tekstiä ei syvenny suuremmin pohtimaan vaan lukea paahtaa eteenpäin, lukeminen etenee nopeammin. Asiaa kokeellisesti testaamatta voisin kuvitella, että Potter-kirjaa voisi lukea hyvinkin 120 sivua minuutissa. Silloin lukemiseen käytetty aika olisi alle 9 tuntia ja aivan realistinen tavoite lukea päivässä. Eri asia on sitten, miten paljon on saanut kirjasta irti niin nopealla lukemisella.

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

120 sivua tunnissa.

tuonkin Potterin pystyy kevyesti lukemaan päivässä. Lukutapani on nopea, ahmin kirjat ensimmäisellä kerralla. Jos kirja on hyvä, luen sen noin puolen vuoden/vuoden päästä uudestaan, jolloin syvennyn siihen ja luen ehkä hieman hitaammin tai painottaen eri asioita, mitä ensimmäisellä kerralla.

En usko että tälläistä kovin moni uskoo.. Mutta minä 11v lapsi luin päivässä 4 soturikissakirjaa jotka olivat kaikki 295-325 sivuisija kirjoja joten väittäisin että on mahodllista lukunopeuteni on n.200 sivua puolessatoistatunnissa