Onko Kowloon Walled City oikeasti ollut olemassa?

Kysytty

Onko Kowloon Walled City oikeasti ollut olemassa ja jos on niin oliko siellä oikeasti yli miljoona asukasta neliökilometriä kohden? Onko aiheesta mitään painettua tietoa vai onko kyseessä vaan nettilegenda? Entä mikä on tai on ollut maailman historian tiheimmin asuttu kaupunki/kaupungin osa, mikäli Kowloon Walled City ei oikeasti ole ollut sitä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Walled City oli Hongkongissa, Kowloonin kaupunginosassa sijainnut asuinalue. Sen koko oli noin 2,6 hehtaaria ja sillä asui noin 33 000 ihmistä, joskin joidenkin arvioiden mukaan asukkaita oli enemmänkin. Laskennallinen asukastiheys oli joka tapauksessa yli miljoona ihmistä neliökilometrillä, ja aluetta pidetään tiheimmin asuttuna paikkana historiassa. Esimerkiksi erittäin tiheästi asutulla Dharavin slummialueella Mumbaissa asuu nykyään noin 200 000 ihmistä per neliökilometri.

Walled City oli suurelta osin viranomaisten hallinnan ulottumattomissa ollut alue, jolla harjoitettiin monenlaista laitonta toimintaa uhkapelistä ja huumekaupasta luvattomiin lääkäripalveluihin. Se purettiin vuonna 1994, ja sen paikalla sijaitsee nykyään puisto.

Valokuvaaja Greg Girard ja arkkitehti Ian Lambot julkaisivat vuonna 1993 Walled Citystä runsaasti kuvitetun kirjan City of Darkness: Life in Kowloon Walled City sekä myöhemmin sen uudistetun laitoksen City of Darkness Revisited. Kirjaa on saatavilla ainakin Varastokirjaston kokoelmassa, ja siitä voi tehdä kaukolainapyynnön oman kirjastonsa kautta. Kaukopalvelu on maksullista. Kirjaan liittyviltä Internet-sivuilta löytyy myös runsaasti tietoa: https://cityofdarkness.co.uk/.

Filmimateriaalia Walled Citystä YouTubessa: https://www.youtube.com/watch?v=Mq4jAwPdCMw.

Murphy, Douglas: Where is the world's densest city? (The Guardian, https://www.theguardian.com/cities/2017/may/11/where-world-most-densely…)