Onko kirjoja suomalaisen naisen ja irakilaisen turvapaikanhakijan suhteesta, ystävyyssuhteesta, avo- tai avioliitosta? Mielellään fiktiota? Entä onko…

Kysytty

Onko kirjoja suomalaisen naisen ja irakilaisen turvapaikanhakijan suhteesta, ystävyyssuhteesta, avo- tai avioliitosta? Mielellään fiktiota? Entä onko myönteistä kirjaa suomalaisen naisen kääntymisestä muslimiksi? Onko kirjaa perussuomalaisen ja maahanmuuttajan ystävyydestä tai liitosta? Kirjat saisivat olla mielellään myönteisiä. Onko fiktiota maahanmuuttajataksikuskeista? Tai faktaa?

Vastaus

Vastattu

Suomalaisten naisten ja irakilaisten turvapaikanhakijoiden välisistä suhteista ei ole juurikaan kirjoitettu romaaneja. Annamari Marttisen teoksessa Vapaa kuvataan suomalaisen opettajan ja irakilaisen turvapaikanhakijan ystävyyssuhdetta, joskin kirja voi olla turvapaikanhakijoiden tilanteen kuvauksessaan raastavaa luettavaa. Hassan Blasimin teos Allah99 sisältää kuvauksen irakilaisen kirjailijan ja suomalaisen naisen suhteesta.

Mikäli hakuehtoja väljennetään, voi löytyä lisää luettavaa. Sara Razain teos Olen etsinyt sinua kertoo turkulaisen Annikan ja Pakistanin ja Afganistanin välissä sijaitsevasta kuvitteellisesta Tabestanista kotoisin olevan Samimin rakkaustarinan. Anna Rimpelän Tilanne päällä, Aino Ritari -teos kuvaa eläkeläisnaisen ja eritrealaisen turvapaikanhakijan Kidanen välistä ystävyyttä. Ranya ElRamlyn Auringon asema kertoo suomalaisen naisen ja egyptiläisen miehen suhteesta ja heidän tyttärensä kasvamisesta kahden kulttuurin välissä.

Selkokirjoistakin saattaa löytyä etäisesti toivotun kaltaisia tarinoita. Saraleena Aarnitaival kuvaa helppolukuisessa Toinen toisilleen -romaanissa afgaanipakolaisen ja suomalaisen naisen suhdetta. Satu Leiskon Tulin Suomeen -selkokirja sisältää yhdeksän haastattelua, joissa maahanmuuttajat kertovat, miten päätyivät Suomeen - heistä monelle Suomi tarkoittaa myös rakkautta ja perhettä.

Mikäli aihetta liippaavat elokuvasuositukset otetaan vastaan, Miia Tervon hyväntuulisessa draamaelokuvassa Aurora kerrotaan rovaniemeläisen Auroran ja iranilaisen turvapaikanhakijan Darianin suhteesta. Hamy Ramezanin elokuva Ensilumi puolestaan seuraa Iranista paenneen perheen pyrkimystä asettua Suomeen.