Otsikko
Onko kirjastokirjojen poistomyynti valtakunnallinen ilmiö, milloin alkanut, millä perusteilla myytävät kirjat valikoidaan?

Kysytty

Onko kirjastokirjojen poistomyynti valtakunnallinen ilmiö, milloin alkanut, millä perusteilla myytävät kirjat valikoidaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Todennäköisesti suuressa osassa suomalaisia kunnankirjastoja myydään nykyään poistokirjoja. Tilastoa aiheesta ei ole. Poistokirjojen myynti mahdollistui 1980-luvun puolessavälissä, kun lakiin kuntien ja kuntainliittojen valtionosuuksista tuli muutos. Ennen lain voimaantuloa olisi myynnistä saatavaa tuloa pitänyt palauttaa valtiolle.

Kirjastot poistavat jatkuvasti aineistoaan mm. kirjan sisältämän vanhentuneen tiedon tai sen huonon kunnon takia. Kirjastojen kirjoista myytäviksi päätyvät ne kokoelmista poistetut kirjat, joiden arvellaan kiinnostavan ihmisiä, ja jotka eivät ole kovin rikkinäisiä tai likaisia. Myöskään selkeästi vanhentunutta tietoa esim. lääketieteestä tai lakiasioista ei pitäisi myydä. Mitään säännöksiä asiasta kunnilla tuskin kuitenkaan on.