Otsikko
Onko kirjastoautolla jotain verotuksellista tai teknistä eroa tavalliseen linjaautoon. Miten ja millä edellytyksillä linja-auton voi muutos katsastaa…

Kysytty

Onko kirjastoautolla jotain verotuksellista tai teknistä eroa tavalliseen linjaautoon. Miten ja millä edellytyksillä linja-auton voi muutos katsastaa kirjastoautoksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoauto luokitellaan ajoneuvolainsäädännön mukaan kuorma-autoksi (luokan N2 tai N3 ajoneuvoksi). Muutama vuosi sitten Suomen kirjastoseurassa ajettiin kirjastoautoille vapautusta ajoneuvoverosta, mutta se ei johtanut muutoksiin lainsäädännössä:

http://kirjastoseura.kaapeli.fi/etusivu/seura/lausunnot?modeyksi=yksi&t…

Suomessa kirjastoauto rakennetaan kuorma-auton alustalle ja suoraan kirjastoautoksi. Tavallisesta linja-autosta kirjastoauto eroaa myös esim. siten, että siinä ei ole sivuilla ikkunoita.

Mahdollisuudesta muutoskatsastukseen kannattaa kysyä Ajoneuvohallintokeskuksesta:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+ja+yksit…