Otsikko
Onko "kirjastoapulainen" vielä yleisesti käytössä oleva tehtävänimike? Jos ei, niin miten tituleerataan kirjastonhoitajaa avustavaa henkilökuntaa? Vai…

Kysytty

Hei!
Onko "kirjastoapulainen" vielä yleisesti käytössä oleva tehtävänimike?
Jos ei, niin miten tituleerataan kirjastonhoitajaa avustavaa henkilökuntaa? Vai riippuuko se aina koulutuksesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoapulainen ei ole enää yleisessä käytössä. Nykyisin keskiasteen koulutuksesta valmistunut kirjastotyöntekijä on yleensä kirjastovirkailija. Jako kirjastonhoitajiin ja kirjastovirkailijoihin ei ole toimenkuvallisesti kovin selkeä. Ei ajatella, että kirjastovirkailijat tekisivät ainoastaan kirjastonhoitajaa avustavia tehtäviä. Selvempi ero on koulutuksessa: Virkailijoilla on keskiasteen koulutus ja hoitajilla korkeakoulu- tai ammattikorkeakoulutason koulutus.

4 ääntä

Kommentit

Minä vuonna kirjastoapulaisesta tuli kirjastovirkailija? Muuttuiko kirjastoamanuenssi samana vuonna kirjastonhoitajaksi? Annettiinko uudet nimikkeet jossakin kirjastolaissa ja jos niin minä vuonna?