Onko kaisla vesikasvi? Kaislan sanotaan olevan sarakasvi, joka puolestaan on rantakasvi. Ovatko rantakasvit myös vesikasveja.

Kysytty

Onko kaisla vesikasvi?
Kaislan sanotaan olevan sarakasvi, joka puolestaan on rantakasvi.
Ovatko rantakasvit myös vesikasveja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vesikasveille ei näyttäisi olevan yksiselitteistä määritelmää. Biologian sanakirjan (Otava 2001, s. 766) mukaan vesikasvi on "laajan näkemyksen mukaan vedessä kasvava kasvi". Näihin lukeutuvat muun muassa ilmaveroiset kasvit, joiden varsi ja lehdet ovat pääosin vedenpinnan yläpuolella, kuten esimerkiksi järvikaisla.

Rantakasveillekaan ei näyttäisi olevan tarkkaa määritelmää. Valtion ympäristöhallinnon verkkopalvelun mukaan rantakasvit ovat kasveja jotka "viihtyvät vedessä ja vesirajassa, vaikka ne periaatteessa ovatkin kostean maan kasveja. Rantakasveja ovat mm. yleisimmin soilla kasvava kurjenjalka, ojanpenkkoja keväällä koristava rentukka ja erilaiset rantaviivassa kasvavat sarat" (Lähde: http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=23152&lan=fi).

Sarakasvit, joihin muun muasas kaislat kuuluvat, näyttäisi taas olevan tarkemmin määritelty kasviryhmä. Tarkka määritelmä löytyy muun muassa Bo Mossbergin ja Lennart Stenbergin teoksesta Suuri pohjolan kasvio (Tammi 2005, s. 774).

Näiden määritelmien mukaan kysymyksessä mainitut kasviryhmät eivät sulje pois toisiaan. Kaislat, jotka kuuluvat sarakasveihin, voidaan toisin sanoen myös laskea kuuluvan sekä vesi- että rantakasveihin.