Onko Kaikki Narnian tarinat sisällöltään sama kuin erilliset Narnia kirjat

Kysytty

Hei
Onko Kaikki Narnian tarinat sisällöltään sama kuin erilliset Narnia kirjat

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseen vastatakseni vertailin keskenään teoksia Narnian tarinat (ISBN 951-1-16708-1) sekä Hopeinen tuoli (ISBN 951-1-04033-2) ja Narnian viimeinen taistelu (ISBN 951-1-05338-8). Kaksi jälkimmäistä kirjaa ovat esimerkkejä erillisniteistä, jotka ovat tässä tapauksessa teosten kolmansia painoksia vuodelta 1988. Suomentajana on toiminut molemmissa Kaarina Helakisa ja kuvituksesta on vastannut Pauline Baynes. Narnian tarinat on puolestaan vuonna 2000 Otavan suomeksi julkaisema yhteisnide, joka sisältää koko Narnia-sarjan yksissä kansissa. Tarinat noudattavat C.S. Lewisin itsensä määrittelemää, tarinallista aikajärjestystä, jossa teokset tulisi kirjailijan mukaan lukea. Järjestys on seuraavanlainen:

1. Taikurin sisarenpoika
2. Velho ja leijona
3. Hevonen ja poika
4. Prinssi Kaspian
5. Kaspianin matka maailman ääriin
6. Hopeinen tuoli
7. Narnian viimeinen taistelu

Vanhemmissa painoksissa ehdotettu kirjojen lukemisjärjestys on erilainen sen noudattaessa teosten ilmestymisjärjestystä:

1. Velho ja leijona
2. Prinssi Kaspian
3. Kaspianin matka maailman ääriin
4. Hopeinen tuoli
5. Hevonen ja poika
6. Taikurin sisarenpoika
7. Narnian viimeinen taistelu

Kirjoja vertaillessani havaitsin niiden olevan yhteneväisiä sekä suomentajan että kuvituksen osalta. Narnia-kirjoja on suomentanut Helakisan lisäksi Kyllikki Hämäläinen, jonka suomennoksia on käytetty niin ikään sekä yhteisniteessä että erillisniteissä kuten esimerkiksi Velho ja leijona –kirjan tapauksessa. Toisaalta yhteisniteessä on sen kansilehden mukaan Pauline Baynesin ”korkeatasoinen alkuperäiskuvitus”, joka esiintyy myös tutkimissani vanhemmissa erillisniteissä. Myös kirjojen sisällysluettelot täsmäävät keskenään.

Kaiken kaikkiaan Narnian tarinoissa näyttää olevan sama sisältö kuin erillisissä niteissä. Yhteisnide poikkeaa erillisistä kirjoista lähinnä ulkoasultaan. Kirjan sivut ovat suuret ja niille mahtuu enemmän tekstiä. Niteessä on 523 sivua ja sen koko on 29cm. Kuvat ovat pienehköjä ja usein upotettuina tekstin sekaan. Erillisniteissä kokosivunkuvat ovat yleisempiä.

Lähteet:
C.S. Lewis: Hopeinen tuoli. Otava, Helsinki 1976.
C. S. Lewis: Narnian viimeinen taistelu. Otava, Helsinki 1979.
C. S. Lewis: Narnian tarinat. Otava, Helsinki 2000.
Roger Lancelyn Green et al.: C. S. Lewis – elämäkerta. Otava, Helsinki 2006.
Kansallisbibliografia Fennica (https://fennica.linneanet.fi)