Otsikko
Kysyisin mitä kirjasarjaa olen lukenut. Luin sitä 1976-1978 ja sarja oli moniosainen fantasiakirjasarja, kirjat normaalikokoisia ja kovakantisia. Kirjojen…

Kysytty

Kysyisin mitä kirjasarjaa olen lukenut. Luin sitä 1976-1978 ja sarja oli moniosainen fantasiakirjasarja, kirjat normaalikokoisia ja kovakantisia. Kirjojen tapahtumat olivat maan alla (saattoi olla myös paasia). Olen koittanut etsiä sitä kirjastosta ja olen myös kysynyt mutta kukaan ei muista mikä sarja olisi kyseessä. Mielestäni ei voi olla Maameren tarinat, koska siinä on liian vähän osia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukemasi fantasiasarja on luultavasti kuitenkin Ursula Le Guinin Maameren tarinat. Sarja ilmestyi ensimmäisen kerran suomeksi 1970-luvulla: Maameren velho (1976), Atuanin holvihaudat (1977) ja Kaukaisin ranta (1977). Kirjoista on ilmestynyt uusia painoksia myöhemmin. Sarja jatkuu kirjoilla Tehanu (1992), Kertomuksia Maamereltä (2002) ja Toinen tuuli (2003).
Esimerkiksi Atuanin holvihaudat -kirjassa tapahtumapaikkana on Holvihautojen kunnas keskellä Atuanin autiomaata. Se on ikivanha jumalkuninkaan temppeli ja kalmisto, jonka yhdeksän hautapaaden alla on Labyrintti.