Otsikko
Onko julkaistu Kuoreveden ja Oriveden kuntien alueille projisioituvaa sukututkimusta?

Kysytty

Onko julkaistu Kuoreveden ja Oriveden kuntien alueille projisioituvaa sukututkimusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Monet sukuja koskevat tutkimukset on ryhmitelty sukututkimuskirjoihin suvuittain, joten tulisi ensin ottaa paikallishistorioista tms. selvää, mitä sukuja kyseisellä paikkakunnalla on asunut ja sitten etsiä noista sukukirjoista tietoja siitä, onko kukaan jo tutkinut kyseessä olevaa sukua. Myös Suomen historiallinen bibliografia (käsikirjastossa luettavana – uusin osa vain CD-ROM-muodossa) on hyvä lähdeteos, kun etsii sukuhistoriallista tutkimusta käsittelevää kirjallisuutta.

Suomen Sukututkimusseuran Internet-sivuilla osoitteessa www.genealogia.fi on sivusto, jossa luetellaan paikkakunnittain eri sukuja tutkivat henkilöt (esim. Kuoreveden ja Oriveden sukuja selvittävät tutkijat ja tutkimuksen kohteena olevat suvut löytyvät osoitteesta (http://www.genealogia.fi/sukututk/frames.php?type=10&kieli=fi )

Eri kirjastojen tietokannoista voi etsiä tietoja sukututkimusta käsittelevistä kirjoista ja muusta aineistosta. Asiasanoina (ks. esimerkiksi Vesa verkkosanastosta Internetistä osoitteesta http://vesa.lib.helsinki.fi/ysa/index.html) voi käyttää mm. sanoja suvut, sukututkimus ja toisena asiasanana voi käyttää paikkakunnan (Orivesi, Kuorevesi) nimeä. Näillä hakukriteereillä löytyi Pirkanmaan alueelta seuraavia teoksia ja artikkeleita:

Tampereen kaupunginkirjastossa:
(Tietokanta Internet-osoitteessa: http://kirjasto.tampere.fi/Piki):

Luokka 99.31 MAT
Mattil, Lauri
Oriveden Onnistaipaleen Mattilan sukua. - [Orivesi] : [L. Mattila], 1980 (Oriveden sanomalehti)

Luokka 99.31 LEH
Lehtonen, Antti
Oriveden seudulla 1600-1800-luvuilla vaikuttaneita sukuja : Wanaeus, Salovius, Roth, Coveen [Helsinki] : [Antti Lehtonen], 2003

99.31 KUO fin Kirja
Kuoreveden Kolhin suku : jälkipolvitauluja 1710-1999 / koonnut Risto Keskinen. - Tampere : Tuomas Niilonpoika Mäntsän jälkeläisten sukuseura

Luokka 99.303 SUO
Suomen sukututkijaluettelo 1989 / [julkaisija: Suomen sukututkimusseura]. - [Helsinki] : Suomen sukututkimusseura, 1990. - 951-95153-0-5 (nid.)

92.843 Orivesi LÄN fin Kirja
Längelmäveden seudun historia / [Eino Jutikkala ... et al.]. - II : Oriveden historia II. - 1954. Ajanjakso 1860-1940. -S. 130-171: Talot ja isännät / Liisa Poppius ; s. 172-175: Torpat / Liisa Poppius
- Tämän talonhaltijaluettelon avulla voi seurata myös sukuja.

Luokka 99.2 ERÄ
Eräjärven, Juupajoen, Längelmäen ja Oriveden sankarivainajat 1939-1945 / Eskola, Aarne. - [Orivesi] ; [Juupajoki] ; [Längelmäki] : [Oriveden, Juupajoen ja Längelmäen] sotaveteraaniyhdistykset, 1994. - 952-90-5718-0 (sid.)
- apuna sukututkimuksessa

Luokka 99.2 ORI
Oriveden sankari-uhri isänmaalle sotatalvena 1939-40 / toimittanut Jalmari Aarnio [Orivesi] : [Jalmari Aarnio], 1941
- apuna sukututkimuksessa

Pirkanmaan aluetietokanta Pirkitta- osoitteessa: http://kirjasto.tampere.fi/Pirkitta?/

Lehtiartikkeleita:
Luokka 99.3051 ORP
Orpana : Tampereen seudun sukututkimusseura r.y.:n tiedotuslehti 1997 : 1, s. 20-22. Artikkeli: Nuottajärvi, Pekka : Finnen "Pitkäjärveläiset" (sukututkimus : suvut : Orivesi : Pitkäjärvi)

Luokka 99.3051 ORP
Orpana : Tampereen seudun sukututkimusseura r.y.:n tiedotuslehti. - 1997 : 2, s. 5-6. Laesvuori, Juho: Tarinaa Särkilahden pappilasta. – (sukututkimus : suvut : Pirkanmaa, papit : Kuorevesi)

99.3 TAM
Tampereen seudun sukututkimusseura : Vuosikirja. - 1992 : 13;1, s. 35-40. - Raitio, Raine: Neppius, Neppenström, Adler-suku (suvut : sukututkimus : Kuhmalahti : Kuorevesi)

Oriveden kaupunginkirjastossa:

Keskinen, Pauli: Sukukirja : Koivisto - Ylinen - Leiman, Mattila - Anttila, Pohjola - Uotila - Anttila, Pipin - Maunu - Paavola / Pauli Keskinen

Kuoreveden ja / tai Jämsän kirjastoissa
(Internetissä on kirjaston tietokanta osoitteessa: http://intro.jamsa.fi/Scripts/Intro2.dll?formid=form2)

Kuoreveden Kolhin suku : jälkipolvitauluja 1710-1999 / koonnut Risto Keskinen. - Tampere : Tuomas Niilonpoika Mäntsän jälkeläisten sukuseura, 1999. –ISBN: 952-91-1637-3

Lehtiä:
Kuoreveden Joulu 2003. – Artikkeli: => Kiva talo, välitön väki : Lempi Heikkilä muistelee lapsuutensa ja nuoruutensa aikoja Virkajärven talossa / Raija Virkajärvi
Asiasanat: talot : Virkajärvi : Kuorevesi; suvut : Virkajärvi : Kuorevesi Kohdehenkilö: Heikkilä, Lempi

Kuoreveden Joulu 1989. Artikkeli: Pitkäsen veljekset / Aune Laaksi. Asiasanat: suvut : Kurra : Kuorevesi Kohdehenkilö: Kurra, Otto

Kuoreveden Joulu 1981. Artikkeli: Keskisen poikien retki. Pentti Keskinen. Asiasanat: suvut : Keskinen : Kuorevesi. – Kohdehenkilö: Keskinen, Abraham, Keskinen, Aapo, 1844-

Kuoreveden Joulu 1962. – Artikkeli: Museon savupirtin vaiheista / Aune Laaksi
Asiasanat: museot : Jämsä : Kuorevesi; suvut : Juhala

Koillis-Pirkan joulu 1979. – Artikkeli: Esi-isien jalanjäljillä / Pentti Keskinen Asiasanat: suvut : Keskinen : Kuorevesi. Kohdehenkilö: Keskinen, Samuli, 1841-Keskinen, Aapo, 1844-Keskinen, Juho, 1843-

Oriveden kunta kuuluu Pirkanmaan maakuntakirjastoalueeseen, jonka keskuksena on Tampereen kaupunginkirjasto, joten Orivettä koskevaa aineistoa on helppo saada käsiinsä kirjastomme kautta, ja tiedot Oriveden kaupunginkirjaston aineistosta saa meidän yhteisestä PIKI-verkkokirjastosta (http://kirjasto.tampere.fi/Piki ). Sen sijaan Kuorevesi kuuluu Jämsään, joka puolestaan on Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjaston piiriin kuuluva kunta ja sitä koskeva kirjallisuus ja muu kirjastoaineisto säilytetään Jyväskylässä; sieltä voisi kysellä tai etsiä itsenäisesti tietoa Kuoreveden suvuista. Jyväskylän kaupunginkirjaston kotisivu on Internetissä osoitteessa: http://www.jkl.fi/kirjasto/.

Kannattaa tutustua myös Makupalat-linkkikirjaston sukututkimussivustoon osoitteessa http://www.makupalat.fi/histori3.htm.

Muita sivuja Internetissä:
· Wanaeus-, Gummerus- ja Mulinus-sukujen papit Orivedellä 1600- ja 1700-luvuilla: http://www.saunalahti.fi/arnoldus/orivesi.html
. Orivesi: Anttila 1539-, Isoniemi 1780-, Karppila 1540-, Yröhjoki 1780; tällä sivulla on muitakin Oriveden seudun sekä Kuoreveden sukuja tutkivia sukututkijoita
http://kunta.hyrinet.fi/sukututkijat/tutkijat.htm
· Wanaeus-Suku : http://www.savijoki.net/wanaeus/suku.php