Onko jotain kirjallisuutta mikä käsittelee saamelaista mytologiaa, kansantarinoita ja tarustoa jne?

Kysytty

Onko jotain kirjallisuutta mikä käsittelee saamelaista mytologiaa, kansantarinoita ja tarustoa jne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjallisuutta saamelaisesta mytologiasta löytyy paljon. Tässä muutama, joilla pääsee alkuun:

-Saamelaisten mytologia, Risto Pulkkinen, Juha Pentikäinen, 2018
Saamelaisten mytologia | Vaara-kirjastot | Finna.fi
Selkeä uusi yleisteos saamelaisten mytologiasta

-The Sámi = Saamelaiset = Les Sames, 2007
The Sámi = Saamelaiset = Les Sames | Vaara-kirjastot | Finna.fi
Kevyt yleisteos saamelaisuudesta, lyhyesti eri saamelaisen mytologian hahmoista

-Silde : saamelaisten myyttejä ja tarinoita, Elina Helander-Renvall, 2006
Silde : saamelaisten myyttejä ja tarinoita | Eepos-kirjastot | Finna.fi
Tarinoita saamelaisesta mytologiasta

-Lappalaisten mytologian katkelmia, Lars Levi Laestadius, Juha Pentikäinen, Risto Pulkkinen, 2011
Lappalaisten mytologian katkelmia | Vaara-kirjastot | Finna.fi
Tieteellisempää tekstiä saamelaisesta mytologiasta, kenttämuistiinpanoja

Näiden lisäksi kannattaa itse tutkia hakusanoilla esimerkiksi saamelaiset, saamelaisuus ja mytologia esim finna.fi -sivustolta, sekä tutustua näiden kirjojen lähdeluetteloihin. Kirjojen saatavuustiedot kannatta tarkistaa oman kirjaston sivuilta.

1 ääntä

Kommentit

Pentikäisen ja Pulkkisen Saamelaisten mytologia -kirjan todettiin hiljattain Helsingin yliopiston kanslerin päätöksellä sisältävän merkittävän määrän plagiointia ja muuta tieteellistä vilppiä. En ehkä ihan ensimmäisenä sitä suosittelisi.

Asiasta lähteistettynä mm. Wikipediassa: https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Saamelaisten_mytologia