Otsikko
Olemme tekemässä opnnäytetyötämme liittyen saamelaiskulttuuriin. Nyt etsiskelemme yleensä saamelaiskulttuuriin liittyvää materiaalia (kirjoja, tutkimuksia,…

Kysytty

Olemme tekemässä opnnäytetyötämme liittyen saamelaiskulttuuriin. Nyt etsiskelemme yleensä saamelaiskulttuuriin liittyvää materiaalia (kirjoja, tutkimuksia, artikkeleita jne..) sekä kirjallisuutta, joka käsittelee yleensä kulttuurien hyväksi käyttöä matkailullisena vetovoimana. Aiheestamme on ilmeisesti olemassakin jo ainakin yksi väitöskija. Kirjallisuus voi olla myös englanninkielistä. Oulun alueen lisäksi käy myös pääkaupukinseutu (käymme koulua Helsingissä ja asumme oulussa).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Saamelaisiin liittyvää aineistoa on hyvin paljon. Seuraavassa vain muutamia vihjeitä tehtäväänne varten:
Oulun kaupunginkirjastosta http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html löytyy mm.
- Siiddastallan : siidoista kyliin : luontosidonnainen saamelaiskulttuuri ja sen muuttuminen.
Oulu : Pohjoinen, 2000.
- Lehtola, Veli-Pekka: Saamelaiset : historia, yhteiskunta, taide. Kustannus-Puntsi, 1997.
- Hirvonen, Vuokko: Saamenmaan ääniä : saamelaisen naisen tie kirjailijaksi. Hki : Suomalaisen
kirjallisuuden seura. Hki : SKS, 1999. (suomennos väitöskirjasta). Lisää voitte etsiä esimerkiksi
yhdistämällä asiasanat saamelaiset ja kulttuuri tai pelkällä asiasanalla saamelaiset.

Parhaiten saamelaiskulttuuriin liittyvää aineistoa löytynee selaamalla Rovaniemen kaupunginkirjaston-
aineistotietokantaa http://intro.rovaniemi.fi:8001/Intro?formid=form2.html&ulang=fin .
(Heidän Lapponica kokoelmansa on hyvin laaja ja kattava).
- Lüthje, Monika: Kulttuurin rooli matkailussa Matka 97- messujen kävijöiden arvioimana. Rovaniemi : Lapin yliopisto, 1997.
- Lüthje, Monika: Matkailun vaikutukset saamelaisalueella : näkökulmana alueen kantokyky ja saamelainen kulttuuri. Helsinki : Helsingin yliopisto, 1995. Samasta tietokannasta asiasanoilla
saamelaiset - kulttuuri löytyy yli 300 viitettä.
Oulun yliopiston kirjastossa on edellämainituista Kulttuurin rooli matkailussa http://herkules.oulu.fi/cgi-bin/hyperlib/www.exp?18462 .

Meillä täällä Oulun kaupunginkirjastossa, käsikirjastossa on asiakkaiden käytössä
- Aleksi tietokanta, josta voitte etsiä lehtiartikkelit ( Aleksista löytyi esim.
Saarinen, Jarkko: Saamenkulttuuri matkailun taikapeilissä. Kaltio, 1999: 6, s. 242-246) ja
- Fennica - Suomen kansallisbibliografia, josta löytyi mm. 19 saamelaisiin liittyvää väitöskirjaa.
(Matkailuun ne eivät liittyneet.)