Onko jossain infoa missä näkyisi hammaslahdessa sota-aikana toiminut joukko-osasto?ja elovaaran rinteessä olevat it.patterit.

Kysytty

Hei.onko jossain infoa missä näkyisi hammaslahdessa sota-aikana toiminut joukko-osasto?ja elovaaran rinteessä olevat it.patterit.

Vastaus

Vastattu

Hammaslahden seudun kyläyhdistyksen sivuilla on lyhyt kuvaus alueen sota-ajasta: http://www.hammaslahti.fi/historia.html

Lisäksi aihetta on käsitelty seikkaperäisemmin teoksessa "Yhteinen kutsu - kirjoituksia maanpuolustuksen vaiheista Pohjois-Karjalassa" (2000), jonka sivuilla 173-178 on Vesa Tuomisen kirjoittama artikkeli "Pyhäselän seudun vaiheita sotavuosina".

Jatkosodan alussa Huoltokeskus 1:n Ampumatarvikekenttävarikko 2 sijoitettiin Hammaslahteen:

"Simosen mailla - Hammasjärven päässä - sijaitsi jättimäinen ammusvarasto ja Häyrylän talossa sotatoimisto. Hammasjärvellä koottiin ponttoonisiltoja tulevia vesistön ylityksiä varten. Koko Hammaslahden asemantienoo oli ajoittain iso telttakaupunki".

Ampumatarvikekenttävarikko 2:n lisäksi myös VI Armeijakunnan ja Ryhmä Oinosen Pioneerikenttämakasiini sijoitettiin Hammaslahteen. Pääosa em. laitoksista siirrettiin Karjalan Armeijan etenemisen myötä Värtsilään 21.7.1941 alkaen.

Hammaslahden asema säilyi kuitenkin etappipaikkana läpi jatkosodan.

Hieman kauempana, Pyhäselän Niittylahdessa toimi jatkosodan alussa Karjalan Armeijan esikunta ja siellä toimivat sodan loppuvaiheissa Sotasairaala 10, Sotilasapteekki 3 sekä Lääkintävarikko 5.

Elovaaraassa sijainneista ilmatorjuntapattereista en löytänyt suoria viitteitä. Joensuun seudulle siirrettiin kuitenkin heinäkuun alussa 1941 Raskaat ilmatorjuntapatterit 102. sekä 104, suojaamaan epäilemättä muun muassa edellä mainittua Karjalan armeijan esikuntaa. Pienempiä yksiköitä on hyvin voinut olla suojaamassa myös rautatien etappipaikkaa.

Lisätietoja Pyhäselän alueen sota-ajasta voi löytyä lisäksi esimerkiksi seuraavasta teoksesta:

Karhu, Jani, et al. Pyhäselän Kunta 1925-2008. [Niittylahti]: Hammaslahden seudun kyläyhdistys ry, 2015.