Onko huutolaislapsista jossakin olemassa jotain rekisteriä... esim kuntien pöytäkirjoja ?

Kysytty

Onko huutolaislapsista jossakin olemassa jotain rekisteriä... esim kuntien pöytäkirjoja ?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arkistolaitoksen tietosivulla kerrotaan : "Vuonna 1879 köyhäinhoito säädettiin kunnalliseksi tehtäväksi. Kun vaivaishoidosta vastaavien pyrkimyksenä oli minimoida huoltokustannukset, siirryttiin 1800-luvun puolivälissä yleisesti huutokauppamenettelyyn, jossa hoitotehtävän sai sen vähimmällä maksulla ottamaan tarjoutunut. Vaivaishuutokaupat olivat laajimmillaan 1870- ja 1880-luvuilla.  Tiedot lasten elätteelle sijoittamisesta löytyvät usein alkuaikoina kunnallislautakunnan pöytäkirjoista, ellei kunnassa ollut erillistä köyhäinhoitolautakuntaa (myöhemmin huoltolautakunta). Tietoja voi löytyä edelleen myös seurakuntien hallinnollisista asiakirjoista. Vaivaishuutokaupat kiellettiin 1890-luvulla, mutta ne loppuivat vasta köyhäinhoitolain (145/1922) säätämisen jälkeen." Arkistojen portti Lapsuuteen liittyvät asiakirjat sekä Arkistojen portti Vaivaishoito

Arkistolaitoksen Astia-verkkipalvelun kautta voit etsiä arkistoaineistoja hakemalla esimerkiksi asiasanoilla kunnallislautakun* tai köyhäinhoitolautakun* ja paikkakunta. Palvelu kertoo, missä arkistossa haluamiasi asiapapereita on ja voit tilata niitä kyseisen arkiston lukusaliin luettavaksi. Joissakin köyhäinhoitolautakuntien asiapapereissa on käyttörajoituksia.