Otsikko
Onko Helsingin kirjastoissa (tai muualla pääkaupunkiseudulla) käytössä jotain sanomalehtiarkistoa, josta pääsisi etsimään sisältöjä Ilta-Sanomien, Aamulehden,…

Kysytty

Onko Helsingin kirjastoissa (tai muualla pääkaupunkiseudulla) käytössä jotain sanomalehtiarkistoa, josta pääsisi etsimään sisältöjä Ilta-Sanomien, Aamulehden, Turun Sanomien ja Iltalehden vanhoista numeroista viimeisen vuoden ajalta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turun Sanomat on luettavissa näköislehtenä kolme kuukautta taaksepäin Helmet-kirjastojen asiakastyöasemilta ePress –palvelun kautta. Aamulehti ja Iltalehti ovat taasen luettavissa kolme kuukautta taaksepäin PressDisplay –palvelun kautta. Molemmissa palveluissa on myös sanahaku tekstiin.

Iltasanomat löytyy Arkisto –tietokannasta vuodesta 1990 kuluvaan päivään; tietokanta toimii hakusana pohjalta. Tietokanta on vain henkilökunnan käytössä Helsingin kaupunginkirjaston toimipisteissä.

Pasilan kirjastosta löytyy Iltasanomat ja Iltalehti joko paperisena tai mikrofilmattuna.

Kansalliskirjastosta löytyy Aamulehti ja Turun Sanomat mikrofilmattuna. Kansalliskirjastosta kerrottiin, että Aamulehti on nyt kuvattuna 31.5.2012 asti ja Turun Sanomat 30.7.2012 asti. Kuvaus tapahtuu Mikkelissä, joten nuo uusimmat mikrofilmit eivät välttämättä ole vielä saatavilla.
http://www.kansalliskirjasto.fi/yleistieto/yhteystiedot/toimipisteet.ht…