Otsikko
Onko fyysisen kosketuksen merkityksestä vanhustyössä materiaalia? Onko Pirkko Routasalon väitöskirjaa aiheesta suomenkielisenä? Entä artikkelit aiheesta?Mistä…

Kysytty

Onko fyysisen kosketuksen merkityksestä vanhustyössä materiaalia? Onko Pirkko Routasalon väitöskirjaa aiheesta suomenkielisenä? Entä artikkelit aiheesta?Mistä voisi saada Anna Hellströmin opinnäytetyön: Hoitajan kosketus hoivaosastolla olevan vanhuksen kokemana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirkko Routasalo on käsitellyt monessa yhteydessä fyysistä kosketusta vanhusten hoitotyössä. Hänen lisensiaatintutkimuksensa vuodelta 1993 on Kosketus vuodeosastolla olevan vanhuksen hoidossa ja se on saatavana Helsingin yliopiston kirjastosta.
Lisäksi hän on kirjoittanut aiheesta seuraavat artikkelit:
-"Mitä aikuinen enää hallaamista tarttee" (Vanhustyö 6-7/1999)
-Fyysinen kosketus iäkkään potilaan hoitamisessa hoitajan kokemana (Gerontologia 1/98)
-Fyysinen kosketus iäkkäiden potilaiden kokemana (Gerontologia 4/97)
-Kosketus iäkkäiden potilaiden hoitamisessa (Hoitotiede 3/1997)
-Fyysinen kosketus iäkkään potilaan auttamisessa (Sairaanhoitaja 5/1997)

Muita aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita ovat:
-Puolakka, Anna: Kosketus dementiatyössä (Dementiauutiset 1/2001)
-Veijalainen, Mirva: Kosketus rauhoittaa ja lohduttaa (Mielenterveys 5/1998)
-Teinilä-Huittinen, Leena: Hoitomuotona hellittely (ET-lehti 2/1998)

Englanninkielinen teos aiheesta löytyy Tampereen yliopiston kirjastosta (lainassa juuri nyt, mutta lukusalikpl löytyy), se on Julia Twiggin Bathing, the body and community. 2000

Anna Hellströmin teos Hoitajan kosketus hoivaosastolla olevan vanhuksen kokemana löytyy Turun ammattikorkeakoulun kirjastosta.