Otsikko
Onko ekirjastoon mahdollista saada omakustanne sarjakuvakirja lainattavaksi? Mikäli näin on, mitä kautta ja mihin instanssiin pitäisi olla yhteydessä?

Kysytty

Hei! Onko ekirjastoon mahdollista saada omakustanne sarjakuvakirja lainattavaksi? Mikäli näin on, mitä kautta ja mihin instanssiin pitäisi olla yhteydessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleiset kirjastot hankkivat tarjolla olevan aineiston välittäjien kautta. Suomenkielistä aineistoa tarjoaa pääsääntöisesti kaksi välittäjää, Ellibs, https://www.ellibs.com/fi/ ja Biblio, https://www.axiell.com/fi/ratkaisut/tuotteet/biblio-ax/  (osa Axiell Finland Oy:tä). Välittäjien rooli on siinä mielessä merkittävä, että ne hoitavat aineiston suojauksen, ja tarjoavat lainausalustan, jonka avulla asiakkaat voivat lainata ja varata teoksia.

Suomen yleiset kirjastot ovat siirtymässä kuntien yhteiseen e-kirjastoon kevään 2024 aikana. Aineistot hankitaan jatkossakin välittäjien kautta. Yhteinen e-kirjasto on jo kilpailuttanut aineiston välittäjät, suomenkielisen aineiston osalta välittäjäksi valittiin Ellibs . Alustavasti on sovittu, että palveluun ei ainakaan aluksi valita juurikaan omakustanteita eikä paikallista aineistoa.