Otsikko
Onko Clement Clarke Mooren "The Night Before Christmas" -kirjaa suomennettu? Löysin jostain tiedon, että Sinikka Salokorpi olisi mahdollisesti suomentanut…

Kysytty

Hei,
onko Clement Clarke Mooren "The Night Before Christmas" -kirjaa suomennettu? Löysin jostain tiedon, että Sinikka Salokorpi olisi mahdollisesti suomentanut ainakin pätkän siitä, mutta esim Finnasta en löytänyt haulla Clement Moore ja Salokorpi kuin Salokorven kirjan "Joulupukin tarina", joka ei ilmeisesti ole sama teos...?

Vastaus

Vastattu

Sinikka Salokorven joulu- ja joulupukkiaiheinen tietokirja Joulupukin tarina (Otava, 1996) sisältää hänen suomennoksensa Mooren runosta kokonaisuudessaan. Sitä käsitellään kirjan luvussa Maailman kuuluisin joulusatu; aluksi Salokorpi tekee selkoa sen taustasta, lopuksi seuraa itse runo. "Amerikkalaisten rakkain joulusatu on professori Clement Clarke Mooren kirjoittama jouluruno Pyhän Nikolauksen vierailusta hänen kotonaan. Amerikkalaiset tuntevat sadun sen ensisäkeen nimellä T'was the night before Christmas, On ilta ennen joulua."

Maarit Kaimion suomentamana Mooren runo löytyy Helena Vuorenjuuren Perheen joulukirjasta (Otava, 1968; 3. täysin uudistettu painos 1981 nimellä Hyvää joulua : perheen joulukirja) nimellä Jouluaattoiltana. Kaimion käännös sisältyy myös joulurunovalikoimaan Lapsuuden joulu : rakkaimmat joulurunot (Tammi, 2018).

The night before Christmas löytyy suomenkielisenä myös Tuula Korolaisen kääntämänä nimellä Yksi yö jouluun. Se ilmestyi itsenäisenä niteenä Tammen kultaiset kirjat -sarjassa vuonna 2012.