Otsikko
Onko Antti Tuurin Pohjanmaa-sarjan kirjat paras lukea ilmestymisjärjestyksessä vai kronologisessa? Vai onko sillä merkitystä?

Kysytty

Hei! Onko Antti Tuurin Pohjanmaa-sarjan kirjat paras lukea ilmestymisjärjestyksessä vai kronologisessa? Vai onko sillä merkitystä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lukujärjestys luo oman merkityksensä kumpaan tahansa mahdolliseen lukutapaan. Teossarjan ensimmäinen kirja Pohjanmaa ilmestyi vuonna 1982. Vielä tuolloin Tuuri ei suunnitellut kirjoittavansa sarjaa, mutta 1980-luvulla Pohjanmaa sai jatkokseen neljä teosta: Talvisota (1984), Ameriikan raitti (1986), Uusi Jerusalem (1988) ja Maan avaruus (1989). Vuonna 1997 julkaistiin vielä sarjan päättävä Lakeuden kutsu, josta Tuuri palkittiin Finlandia-palkinnolla.

Alkuperäisen ilmestymisjärjestyksen luoma rikkonainen aikarakenne on sukutarinaa olennaisesti rakentava. Juuri epätahtisuudesta ja kerronnan aukoista syntyy taso, jota eräässä sarjaan liittyvässä tutkimuksessa nimitetään romaanisarjan seitsemänneksi kertomukseksi. Sarjan teokset toimivat toisistaan irrallaan ja ne voi lukea missä järjestyksessä tahansa. Jokainen teos alkaa erään lukijakommentin mukaan kuin tilanteen keskeltä, joka ei kuitenkaan ole jatkoa mihinkään aiemmin kirjoitettuun, ja aiempia tapahtumia valotetaan kirjan aikana. Kronologinen järjestys ei siis täysin täytä kerronnan aukkoisuutta, joka on osa kirjojen jujua.

Uskaltaudun näiden kommenttien perusteella suosittelemaan lukemista ilmestymisjärjestyksessä, joskin kronologinen järjestys tarjoaa varmasti yhtä hyvän ja mahdollisesti helpommin seurattavan lukunautinnon.

Lähteet:

https://trepo.tuni.fi/handle/10024/67317

http://kaikenvoilukea.blogspot.com/2010/12/antti-tuuri-pohjanmaa.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjanmaa-sarja