On laulu nimeltä Nakriaisen pesä. Mietimme, mikä nakriainen on. Kielitoimiston sanakirja ei tunne sanaa.

Kysytty

On laulu nimeltä Nakriaisen pesä. Mietimme, mikä nakriainen on. Kielitoimiston sanakirja ei tunne sanaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan pohjalla karjalanmurteen sana nakris eli suomeksi nauris?

https://www.tiede.fi/artikkeli/tilaajille/suomessa-sataa-laariin

Nakriainen siitä hellittelymuoto?

0 ääntä

Kommentit

nauriin pesä?

Kuulin tämän laulun Talonpojan ralli -ohjelmassa kesällä 1994. Laulussa poika kertoo äidilleen löytäneensä nakriaisen pesän, ja puoli tusinaa poikastakin. Nauris ei tee pesää eikä poikasia, joten selitys lienee syytä hylätä. Karjalan murteessa käytetty "nakris" johti kuitenkin valaistumisen äärelle. Muunmuassa meänkielisiä joskus "nakrattaa", eli naurattaa. No mikä eläin kuulostaa nauravan, ja oli pesästä varastettuna suosittu lemmikki entisaikojen maalaispoikien keskuudessa? Nakriainen on mitä ilmeisimmin harakka.