Olisin tiedustellu löytyykö tätä kautta tietoa ainakin 1960-luvulla eläneestä (kuva)taiteilijasta nimeltään Cecilia Puro? Perin hänen kauniin Madonna-aiheisen…

Kysytty

Hei! Olisin tiedustellu löytyykö tätä kautta tietoa ainakin 1960-luvulla eläneestä (kuva)taiteilijasta nimeltään Cecilia Puro? Perin hänen kauniin Madonna-aiheisen työnsä, mutta taiteilijasta en löytänyt mitään tietoja?

Kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ikävä kyllä tietoa taiteilijasta ei löytynyt kirjaston käytössä olevista matrikkeleista, taidehistorioista tai nettilähteistä.

Jokin lisätieto voisi auttaa, esim. tieto siitä, onko (oliko) taiteilija suomalainen?

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Itsellani on myos Puron tekema teos. Tamakin voisi olla Madonna aiheinen - (noin 22x7 senttimetria) puuhun kaiverrettu ja maalattu naisen kuva. Takana lukee "cecilia puro - 60.". Yritin loytaa jotain tietoa taiteilijasta, ja tuo ylla oleva kommentti oli ainoa loytamani tieto. Luulisin, etta Puro on suomalainen - perheeni on kotoisin Kainuusta (itse olen Yhdysvalloissa), ja on saatu/ostettu joskus 60 luvulla Suomessa.

Minullakin on Puron tekemä teos. Madonna-aiheinen myös. Naisen kuva, kaiverrettu ja maalattu. Ostin sen vuonna 1968 kiertävältä kaupustelijalta. Liekö ollut Cecilia Puro.. ?

meilläkin mökillä saman taiteilijan puuhun kaiverrettu nais hahmo.. pidän kovasti...olisi kiva jos jostain saisi tietoa lisää

Ostin myös Cecilia Puron teoksen huutokaupasta.Upea ilmeisesti puuhun kaiverrettu/maalattu nais-aiheinen n.7x40 cm taulu.Olen myös koittanut löytää hänestä jotain tietoa,mutta tämä on ainoa sivusto josta jotain hänen nimellään tuli vastaan...

Älkää myykö jos pidätte. Kaikkea ei mitata rahassa.

Cecilia Puro oli varmaankin näyttelijä Teuvo Puron ensimmäinen vaimo (syntyjään Lydia Cecilia Lindqvist, taiteilijanimeltään myös Lyyli Kanerva)

https://kysymuseolta.fi/teatterimuseo/#!id=69
Prinsessa Ruusunen esitettiin myös Tampereen teatterissa Topeliuksen päivänä 14.1.1907. Prinsessaa näytteli Helvi Lindström, valon ja rakkauden hengetärtä Lyyli Kanerva, tuonetarta Hilda Haapanen. Muita näyttelijöitä mainitaan Aline Kunelius, Alma Ahlman, Väinö Lehtinen ja Aatto Huttunen. Esityksiä oli näyttämökaudella 9. (Levas, 1946 : 38, 43.) Tämä artikkeli todistaa Lyyli Kanervan olleen näyttelijänä tuolloin.

Kyseessä on edesmennyt tätini Sirkka Cecilia Puro (os. Åhman), lahtelainen taiteilija, nuorempana laulajatar. Hän oli naimisissa kuvataiteilija Kauko Puron kanssa, joka tosiaan kierteli ympäri maata heidän taidettaan myymässä. Madonna-aihe toistuu sekä puukaiverruksissa että maalauksissa.

Hei, kiitos tiedosta. Minäkin löysin tälläisen puulle veistetyn naisen kuvan ja pidän siitä kovasti. Olisiko sinulla tietoa tai kuvia hänen tuotannostaan?

Onko edesmenneen läheisiä, ystäviä, sukulaisia, tai kirjeitä/päiväkirjoja?
Madonna-motiivi ja teosten ekspressiivinen henkinen tulkinta ovat todella mielenkiintoisia!

Minulla om keramiikka laattojen päälle tehty teos, voisiko olla cecilia puro? Nainen ja lapsi. Työsdä on myös pieniä helmiä upotettu teokseen/lasitukseen.

Kiitos näistä! Perin sinivihreän kaiverretun ja maalatun Cecilia Puro -67 -teoksen. Siinä on pitkä nuori nainen jolla helmikaulakoru jossa risti. Taustalla musta kirkkorakennus ja naisen ympärillä kirkas sinivihreä säteily. Kokoa teoksella on 10cm x 56cm, vaikuttaa lankunpätkältä joka on työstetty maalauspohjaksi, taustakin on peitetty jollain massalla.

Minulla on Cecilia Puron punapohjainen puuteos, jossa maljakossa pari ruusua. Vuosi 1963.