Mitä kirjoja ja julkaisuja minun kannattaisi lukea UMn KAVAKU-koulutusohjelman pääsykokeita varten?

Kysytty

Olisin kiinnostunut tietämään, mitä kirjoja ja julkaisuja minun kannattaisi lukea UMn KAVAKU-koulutusohjelman pääsykokeita varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ulkoministeriön verkkosivuilta löytyy tietoa kansainvälisten asioiden valmennuskurssista (Kavaku), jonka kautta aukeaa tie diplomaattiuralle. Monivaiheiseen valintaprosessiin sisältyy esimerkiksi alkuhaastattelu, aineistokokeet, kielikokeet ja koko päivän kestävä soveltuvuusarviointi. Ulkoministeriön sivuilla nimetään diplomaattiuralle seuraavat muodolliset kelpoisuusehdot:

  • Suomen kansalaisuus
  • ylempi korkeakoulututkinto
  • säädetty kotimaisten kielten taito (erinomainen suomen kielen taito ja vähintään tyydyttävä ruotsin kielen taito)
  • hyvä taito käyttää suullisesti ja kirjallisesti yhtä, ja lisäksi tyydyttävä taito käyttää suullisesti ja kirjallisesti toista seuraavista kielistä: arabia, englanti, espanja, japani, kiina, portugali, ranska, saksa, venäjä.

Kavaku-valmennuskurssin Usein kysyttyjä kysymyksiä -osiosta löytyy jonkin verran lisätietoa aineistokokeesta. Valitettavasti aineistokokeen tehtäviä ei julkaista, joten vanhoihin aineistokokeen kysymyksiin ei voi perehtyä. "Kokeessa mitataan hakijoiden analyyttisiä ja kirjallisia viestintätaitoja, eli kokeeseen valmentautuu parhaiten harjoittelemalla näitä taitoja. Suomen ja maailman tapahtumien aktiivinen seuraaminen tukee aineistotehtävässä menestymistä." Suosittelisin näiden tietojen perusteella perehtymään esimerkiksi erilaisiin kirjoitusoppaisiin. Myös kotimaisten ja ulkomaisten sanomalehtien seuraamisesta voisi olla hyötyä.

Tässä muutamia esimerkkejä kirjoitusoppaista:

  • Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. Toim. Salli Kankaanpää et al. kotimaisten kielten keskus, Helsinki 2017.
  • Kielitoimiston kielioppiopas. Toim. Riitta Korhonen & Sari Maamies. Kotimaisten kielten keskus, Helsinki 2017.
  • Vesa Heikkinen: Tekstianalyysi: Miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä? Gaudeamus, Helsinki 2020.
  • Terho Itkonen: Uusi kieliopas. Tammi, Helsinki 2011.
  • Sirje Hassinen & Katja Kokkarinen & Nina Leinonen: Ammattiäikkä. Otava, Helsinki 2009.
  • Kielen piirteet ja tekstilajit: Vaikuttavia valintoja tekstistä toiseen. Toim. Vesa Heikkinen. SKS, Helsinki 2009.

Lähteet

Ulkoministeriön verkkosivut. Ura ulkoasianhallinnossa. https://um.fi/ura-ulkoasiainhallinnossa (luettu 31.12.2020)

Ulkoministeriön verkkosivut. Ura ulkoasianhallinnossa. Usein kysyttyjä kysymyksiä. https://um.fi/documents/35732/0/Kavaku+43_UKK_muokattu+16.8.2019+%281%2… (luettu 31.12.2020)