Otsikko
Olisin halunnut tietää,mistä tytön nimi ALISA on peräisin? mikä on tämän kyseisen nimen historia?

Kysytty

Hei! Olisin halunnut tietää,mistä tytön nimi ALISA on peräisin? mikä on tämän kyseisen nimen historia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alisa on yksi Aliisa-nimen suomalaisista muodoista. Aliisa taas on suomalainen muuntuma alkuaan ranskalaisesta Alicesta, joka puolestaan tulee useasta eri nimestä (esim. muinaissaksan Adelheid, Aleksandra, Elisabet). - Suomen ortodoksinen kalenteri viittaa Aliisan kohdalla nimeen Kallis (kun nimestä Kallis otetaan pois K, jää jäljelle allis, joka muistuttaa äänneasultaan Aliisaa).

Almanakassa nimi on ollut 14.7. vuosina 1882-88 Alisa, 1890-1920 ja uudelleen vuodesta 1950 on Aliisa; Alisa palautettiin sen rinnalle 2005.

Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja
Kustaa Vilkuna, Etunimet

14 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Taikka voitaisiin mennä myös toiseen suuntaan sillä todennäköisemmin se voi tietenkin olla muunnos Elisa nimestä joka hepreassa on אלישע, koska dagesh pisteet joita yleensä ei hepreassa ole, niin Elisha tai Alisha, jokoa on esim tunnetun Juutalaisen jalkapalloilijan Alisha Leihmanin nimi.