Olisiko teillä lähettää sähköisenä Lapin maakuntakirjastossa esillä olevaa listaa, johon on kerätty lappilaista(?) eräkirjallisuutta. Entä onko teillä tiedossa…

Kysytty

Olisiko teillä lähettää sähköisenä Lapin maakuntakirjastossa esillä olevaa listaa, johon on kerätty lappilaista(?) eräkirjallisuutta. Entä onko teillä tiedossa aikaisempia tutkimuksia, joissa eräkirjallisuutta on käytetty aineistona. Ainakin Lapin yliopistossa yksi matkailututkimuksen proseminaariryhmä on tehnyt aiheesta julkaistun tutkimuksen Hiljaisuuden tuotteistaminen Lapin matkailussa, joka minulla on jo käsissäni. Tulisiko muita hyviä tutkimuksia mieleenne?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainoa laajempi tutkimus lappilaisesta (suomalaisesta) eräkirjallisuudesta on Markku Variksen väitöskirja Ikävä erätön ilta : suomalainen eräkirjallisuus (SKS, 2003).
Sen laaja lähdeluettelo antaa viitteitä muuhunkin tutkimukseen ja eräkirjallisuuteen yleensä.

Timo Hyytisen kirja Erä Fennica : Suomen eräkirjat ja eräaiheiset julkaisut (Arma Fennica, 1991) sisältää mm. laajan luettelon erä- ja kalastusaiheisista kirjoista ja julkaisuista.

Katriina Suvannon kokoama valikoimaluettelo Eräkirjallisuutta (Kirjastopalvelu, 1990) kattaa metsästys-ja kalastuskirjallisuuden lisäksi myös yleensä luonnonelämyksiä välittävän kirjallisuuden.

Sähköisessä muodossa paras bibliografinen lähde lappilaiseen ja Lappia kuvaavaan eräkirjallisuuteen on Lapin maakuntakirjaston ja muiden Lapin kirjastojen Lapponica-tietopankki http://www.lapponica.net
(esim. tarkassa haussa asiasanoilla eräkertomukset, eräkirjallisuus).