Otsikko
Oliko kirjailija, filosofi Kahlil Gibran kristitty?

Kysytty

Oliko kirjailija, filosofi Kahlil Gibran kristitty?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jyväskylän kaupunginkirjaston kokoelmasta löytyy paljonkin tietoa Kahlil Gibranista, mutta selvää vastausta kysymykseen, oliko hän kristitty, on vaikea saada.

Seemiläisen kirjallisuudenhistorian luokassa 86.92 olevassa teoksessa "Rakastettu profeetta: Gibranin ja Haskellin kirjeitä", päätekijä Kahlil Gibran, kerrotaan kirjailijan vanhemmista, että he olivat maroniitteja, Rooman paavin alaisia Idän kristittyjä, jotka erosivat latinalaisesta kirkosta siinä, että heillä oli syyriankielinen liturgia ja papistolla oikeua avioitua (s. 15).

"Otavan kirjallisuustieto" luokassa 86.03 kertoo Gibranin olleen libanonilaissyntyinen runoilija ja taidemaalari (s. 241).

"Tietojätti: Gummeruksen suuri tietosanakirja A-Ö" luokassa 03 luonnehtii Gibrania libanonilaista syntyperää olevaksi arabikirjailijaksi, filosofiksi ja taidemaalariksi (s.307).

Suosittelen kysyjälle luettavaksi myös kahta www-lähdettä, jotka löytyivät hakukone Googlella, kun kirjoitin hakutermiksi lainausmerkeissä "kahlil gibran".

http://www.kirjasto.sci.fi/calendar.htm

http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/koulu/runot.htm

Jälkimmäisessä Gibranin runo on ev.lut. kirkon sivulla rukouksissa, joskaan sekään ei vielä vastaa kysyjän kysymykseen, oliko Gibran kristitty. Vastaajan käsitys on, että Gibran uskoi omalla persoonallisella tavallaan universaaliseen jumalalliseen rakkauteen, kuten Otavan kirjallisuustieto asian ilmaisee Gibranin teoksen "Profeetta" kohdalla.