Olen yrittänyt suomeksi ja englanniksi hakea cd musiikkia kirkonkelloilla soitettuna; tiedän sellaista musiikkia olevan, mutta en osaa sitä näemmä oikein hakea…

Kysytty

Olen yrittänyt suomeksi ja englanniksi hakea cd musiikkia kirkonkelloilla soitettuna; tiedän sellaista musiikkia olevan, mutta en osaa sitä näemmä oikein hakea. Voihan se kuulua luokkaan "äänet, mekaaninen musiikki?" - voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksen perusteella on vaikea tietää, etsitäänkö kirkonkellojen soittoa vai ns. käsikelloilla soitettua musiikkia. Kirkkojen kelloillahan ei normaalisti pysty soittamaan kuin etukäteen päätettyjä ääniä, mutta ns. käsikelloilla (hand bells) voidaan tuottaa kaikki tarvittavat äänet, kun soittajia on paljon.

HelMet-kirjaston kokoelmasta löytyy CD-muodossa oikeastaan vain yksi levy, jolla kuullaan pelkästään kirkonkelloa. Tällä levyllä on kellojensoittoa Arkkienkeli Mikaelin kappelista (Kizin saarelta), Aleksanteri Nevskin katedraalista (Petrozavodskista) ja Kizin museosta. Tämän levyn linkki on tässä http://luettelo.helmet.fi/record=b1665681~S9*fin

Tämän lisäksi kirkonkelloa äänitehosteena löytyy joiltakin tehostelevyiltä.

Käsikellolevyjä löytyy kokoelmasta 4 kappaletta (asiasanahakuun vain sana "käsikello" ja nämä tulevat näkyviin).

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto