Olen yrittänyt löytää runoa "Silmälasit". Tekijää en tiedä ja liekö nimikään oikein, mutta runo alkaa: Asui eukko ennen muinoin perukoilla pohjanmaan, toisna…

Kysytty

Olen yrittänyt löytää runoa "Silmälasit". Tekijää en tiedä ja liekö nimikään oikein, mutta runo alkaa:
Asui eukko ennen muinoin perukoilla pohjanmaan,
toisna tyttö pikkuruinen matalassa majassaan.
Liisa oli tytön nimi,viisi kesää nähnyt vaan
vielä peukaloaan imi eikä surrut tapojaan.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Inarilainen kollega ehdotti, että kyseessä voisi olla runo nimeltään Lasisilmät, löytyy ainakin Pieni
aarreaitta III (Runoaitta) s. 85.
Pohjanmaalla kaukaisella
asui vanha eukkonen... Toinen ehdotus olisi Minna Kron Silmälasit, joka löytyy Kotipiirin kirjasta (Otava 1910).

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit