Olen yrittänyt etsiä kirjallisuutta orjuudesta Euroopassa, noin 1600-1700- luvulla mutten ole löytänyt. Mitä kirjallisuutta siihen liittyen olisi?

Kysytty

Hei, olen yrittänyt etsiä kirjallisuutta orjuudesta Euroopassa, noin 1600-1700- luvulla mutten ole löytänyt. Mitä kirjallisuutta siihen liittyen olisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Outi-kirjastoista ei oikein aiheesta löydy materiaalia ja suomen kielellä ei myöskään. Ainoa osuma oli

Pohjola, Atlantti, maailma : ylirajaisen vuorovaikutuksen historiaa 1600-1900-luvuilla
Kananoja, Kalle, kirjoittaja, ; Tähtinen, Lauri, kirjoittaja, ; Hettula, Patrik, kirjoittaja. ; Hollsten, Laura, kirjoittaja. ; Koivunen, Leila, kirjoittaja. ; Weiss, Holger, kirjoittaja. ; Wilson, Victor, kirjoittaja. ; Wirta, Kaarle, kirjoittaja.

Kirjallisuutta löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista ja muista yliopistokirjastoista. Voit tarkistaa Finna.fi:sta, mikä olisi lähin kirjasto, josta teoksia löytyy. Tässä listassa on orjuutta koskevaa kirjallisuutta ja näiden teosten kuvailussa on myös Eurooppa mainittu. Yliopistokirjastojen teoksia saa myös kaukolainaan, jos itse kirjastot sijaitsevat kaukana. Teoksista löytyy lähdeluetteloita, joten niistä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Black, Jeremy, Europe and the world, 1650-1830
Routledge 2001. (sisältää siirtomaavaltahistoriaa)

Davis, Robert C., Christian slaves, Muslim masters : white slavery in the Mediterranean, the Barbary Coast, and Italy, 1500-1800
Palgrave Macmillan 2003.

Schiavitù e servaggio nell'economia europea, secc. XI-XVIII : Serfdom and slavery in the European economy, 11th-18th centuries : atti della "Quarantacinquesima Settimana di studi," 14-18 aprile 2013
Cavaciocchi, Simonetta, toimittaja. ; Istituto internazionale di storia economica F. Datini
Firenze University Press 2014.
Tämän konferenssijulkaisun sisällysluettelo vaikuttaisi mielenkiintoiselta, sen löysin täältä, http://www.paolomalanima.it/default_file/Articles/Serfdom.pdf . Artikkeleista on suuri osa englanniksi. Itse julkaisu löytyy vain Kansalliskirjastosta.

Korpela, Jukka, Slaves from the North : Finns and Karelians in the East European slavetrade, 900-1600 Brill [2018]
(In this book Jukka Korpela offers an analysis of the trade in kidnapped Finns and Karelians into slavery in Eastern Europe. Blond slaves from the north of Europe were rare luxury items in Black Sea and Caspian markets, and the high prices they commanded stimulated and sustained a long-distance trade based on kidnapping in special robbery missions and war expeditions. Captives were sold into the Volga slave trade and transported through market webs further south. This business differed and was separate from the large-scale raids carried out on Crimeans for enslavement in Eastern Europe, or the mass kidnappings characteristic of Mediterranean slavery. The trade in Finns and Karelians provides new perspectives on the formation of the Russian state as well as the economic networks of official and unofficial markets in Eastern Europe.)

Korpela on kirjoittanut myös orjakaupasta keskiajalla suomeksi, Idän orjakauppa keskiajalla.

Myös yleisistä orjuuden historiateoksista voisi löytyä sopivaa tietoa.

Rodriguez, Junius P. - Patterson, Orlando, Chronology of world slavery
ABC-CLIO 1999.

Rodriguez, Junius P. The historical Encyclopedia of Wolrd slavery 1999. (Varastokirjasto)

Walvin, James, Atlas of slavery
EBSCOhost E-kirja
Pearson Longman 2006. First edition

Whyte, Iain, Scotland and the abolition of black slavery, 1756-1838
E-kirja

Drescher, Seymour, Econocide : British slavery in the era of abolition
E-kirja

Eniten materiaalia löytyy eurooppalaisesta orjakaupasta, ks. esim. artikkeli Kun Ruotsi orjia kauppasi https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/talous-yhteiskunta/kun-ruotsi-orjia-…