Olen vuosikausia metsästänyt Italialaista elokuvaa, jonka näin telkusta joskus 30-40 vuotta sitten. Elokuva oli musta-valkoinen ja dokumentti muistaakseni. Se…

Kysytty

Hei! Olen vuosikausia metsästänyt Italialaista elokuvaa, jonka näin telkusta joskus 30-40 vuotta sitten.
Elokuva oli musta-valkoinen ja dokumentti muistaakseni.

Se oli todella riipaiseva kuvaus monilapsisesta perheestä, joka eli suuressa köyhyydessä. Ruokailu tapahtui suoraan kattilasta ja asunnossa oli ainoastaan muutama sänky ja pöytä. Lapset olivat puolialastomia, räkäisiä poloisia.
Perhe asui surkeassa asunnossa, joka oli muutaman metrin päässä vilkkaasta junaradasta ja aina kun juna meni, koko talo heilui.

Tämä elokuva jätti suuret tunteet jälkeensä ja olisin todella kiitollinen, jos näillä tuntomerkeillä se löytyisi. Kiitos -Hannele

Vastaus

Vastattu

Hei,

Tunnusmerkit sopivat muutamaan elokuvaan, mutta eritoten Ettore Scolan elokuvaan Rumat, likaiset ja ilkeät  ( Brutti, sporchi e cattivi), 1976.

Suomen teatteriensi-ilta päivämäärä: 17.11.1989
Suomen teatteriensi-ilta paikat: Andorra
Televisioesitykset: 21.06.2008, FST5
19.07.1986, TV2
26.01.1992, TV3
13.12.2018, Yle Teema & Fem [Kino Klassikko]

Lähteitä:

Kavi Finna https://kavi.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_133729

Pekka Eronen:

Slummien kurjuutta kuvaava italialaiselokuva käy moraalisesta pikatestistä: Kuuluuko köyhän pysyäkin kyykyssä?. Keskipohjanmaa
To 13.12.2018.   https://www.keskipohjanmaa.fi/uutinen/557782