Olen Vuosaaren kirjaston jäsen ja nykyään olen lainannut usein kirjoja mutta en aina saa ilmoitusta siitä, että kirja on saapunut! Jos en tarkista itse…

Kysytty

Hei, olen Vuosaaren kirjaston jäsen ja nykyään olen lainannut usein kirjoja mutta en aina saa ilmoitusta siitä, että kirja on saapunut! Jos en tarkista itse aktiivisesti koko ajan voi olla, että kirja ei enää odota minua ja minulla ei ole aavistustakaan, että kirja on saapunut. Olin jo ilmoittanut siitä kirjastoon mutta sama ongelma jatkuu...Voiko tehdä jotakin? Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sähköpostien lähettämisessä saattaa toisinaan olla häiriöitä, mutta ne ovat poikkeustilanteita, eivätkä siis selitä sitä, jos sinulle on toistuvasti jäänyt saapumatta ilmoituksia.

Jonkin verran lähetettyjä ilmoituksia tietysti aina palaa takaisin perille saamattomina, kirjastosta riippumattomista syistä. Tavallisimmat syyt ovat:

- roskapostisuodatin lajittelee viestit roskapostiksi

- postilaatikko on täynnä

- automaattiset poissaoloviestit

- väärä sähköpostiosoite

 Helmet-ohjeissa opastetaan seuraavasti:

”Jos et saa kirjastolta ilmoituksia sähköpostiisi, tarkista, oletko valinnut Omissa tiedoissasi ilmoitustavaksi sähköpostin ja onko sähköpostiosoitteesi oikein. Varmista lisäksi, ettei sähköpostilaatikkosi ole täynnä ja ettei roskapostisuodattimesi estä kirjaston ilmoituksia.

Ilmoitukset tulevat osoitteista helmet@hel.fi tai iii@haku.helmet.fi. Salli postin vastaanottaminen näistä osoitteista.”

Varausilmoitukset lähetetään toistaiseksi ma – pe aamuyöllä käynnistyvässä ajossa. Jos asiakas ehtii noutaa varauksen ennen seuraavaa tulostusajoa, varausilmoitusta ei muodostu lainkaan. Esim. maanantaina varaushyllyyn otetuista teoksista varausilmoitus muodostuu tiistaiaamuna ja perjantaina varaushyllyyn otetuista teoksista vasta seuraavana maanantaina.

Asiakastietosi kyllä löytyvät rekisteristämme sillä sähköpostiosoitteella, jota käytit tämän kysymyksen lähettämiseen, joten se näyttäisi olevan kunnossa. Joskus oikealta näyttävissäkin osoitteissa saattaa silti olla jokin näkymätön lyöntivirhe (esim. diakriittinen merkki joka ei tule näkyville) ja tällaisessa tapauksessa auttaa, että sähköpostiosoite syötetään järjestelmään uudelleen. Jos jatkossakaan et saa kirjaston ilmoituksia, voisit kokeilla osoitteen tallentamista uudelleen. Lisäksi olisi hyvä, jos voisit ilmoittaa palautelomakkeella, mikä ilmoitus ja miltä päivämäärältä on jäänyt saapumatta, jotta ongelmaa voitaisiin tutkia tarkemmin.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Hei, Vuosaaren kirjaston jäsen! Miten pääsee Vuosaaren kirjaston jäseneksi ja mitä jäsenetuja liittyminen tuottaa?