Olen viimeaikoina kiinnostunut taiteilija Verner Thomésta. Netistä löytyy vain aika pintapuolista tietoa hänen elämästään. Tulisiko mieleen jotain kirjaa,…

Kysytty

Hei. Olen viimeaikoina kiinnostunut taiteilija Verner Thomésta. Netistä löytyy vain aika pintapuolista tietoa hänen elämästään. Tulisiko mieleen jotain kirjaa, josta löytyisi syvällisempää tietoa? Kiinnostaa myös, miten tuo nimi kuuluisi lausua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Thomésta löytyy jonkin verran henkilöhistoriaa esimerkiksi seuraavista kirjoista:

Biografiskt lexikon för Finland. 2 : Ryska tiden (Svenska litteratursällskapet i Finland, 2009)
12 x Claude Monet ja suomalaisia impressioita (EMMA - Espoon modernin taiteen museo, 2008)
Suomen kansallisbiografia 9 (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2007)

Lisäksi Arto-tietokannasta osoitteesta https://arto.linneanet.fi voi etsiä hakusanalla ”Verner Thomé” artikkeleita ja muita kirjoituksia taitelijasta.

Nimen lausuntaohjetta en löytänyt, mutta veikkaisin, että sukunimen loppu lausutaan pitkänä vokaalina eli "ee".