Mitkä ovat suosituimpia koti- ja ulkomaisia kirjailijaelämäkertoja (viimeisen 20 vuoden aikana julkaistut)? Lista top 20/hakuohje?

Kysytty

Mitkä ovat suosituimpia koti- ja ulkomaisia kirjailijaelämäkertoja (viimeisen 20 vuoden aikana julkaistut)? Lista top 20/hakuohje?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjailijaelämäkertoja voit hakea Turun kaupunginkirjaston verkkokirjastosta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=t_form2&sesid=1107354478
käyttämällä asiasanoja kirjailijat ja elämäkerrat ja rajoittamalla aineistolajin kirjaan, kielen suomeen ja julkaisuvuoden esim. 1985-2005. Tällä tavoin saat yli sata elämäkertaa. Asiasanoilla kirjailijat ja henkilöhistoria (+ samat rajoitukset) saat enemmän viitteitä, asiasanaa henkilöhistoria käytetään, kun kyseessä on tietty jakso kirjailijan elämästä, ei koko elämäkerta. Vielä lisää viitteitä tulee hakemalla asiasanoilla kirjailijat ja muistelmat (+ samat rajoitukset).

Ohessa suosittuja elämäkertoja, jotka eivät ole missään suosituimmuusjärjestyksessä:

Cherkovski, Neeli: Charles Bukowskin elämä
Garam, Sirkka: Veljeni Pentti
Haavio-Tapaninen: Isäni puiden omenat
Lindstedt, Risto: Väinö Linna
Meriluoto, Aila: Lauri Viita
Mattsson, Anne: Sylvi Kekkosen elämäkerta
Meri, Veijo: Aleksis Stenvallin elämä
Mäkelä, Hannu: Eino Leino
Mäkelä, Hannu: Nalle ja Moppe
Neruda, Pablo: Tunnustan eläneeni
Niemi, Irmeli: Arki ja tuntet
Nieminen, Reetta: Minna Canth
Paavolainen, Jaakko: Olavi Paavolainen - keulakuva
Pawel, Ernst: Franz Kafka
Saarikoski, Pentti: Juomarin päiväkirjat
Smith, Sean: J. K. Rowling
Suhola, Aino: Luja ja urhoollinen sydän
Tarkka, Pekka: Pentti Saarikoski
Tarkka, Pekka: Pentti Saarikoski 2
Valkonen, Tuulikki: Mäyhä

Esimerkkejä suosituista henkilöhistorioista ovat esim. Tuula-Liina Varis: Kilpikonna ja olkimarsalkka ja Tordis Örjasaeter: Tove Jansson.